Brev

Angstanfald

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder rigtig ubehageligt, at du er begyndt at få angstanfald. Og det er meget forståeligt, at du gør dig mange tanker om, hvad du skal gøre. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os, så vi kan prøve at hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.

Allerførst lægger jeg mærke til, at du skriver, at du går på efterskole, og at du er rigtig glad for at være der. Derudover nævner du også, at du har rigtig mange gode venner, hvilket er dejligt at høre. At gå på efterskole er en helt speciel oplevelse, og som du også nævner i dit brev, er man meget “på” på en efterskole, da man er sammen med andre hele tiden og har et langt program hver dag.

Derudover skriver du, at du føler et stort pres i forhold til lektier og det lange program på efterskolen. Du skriver også, at du i forvejen har stress, og at det har været lidt svært for dig at håndtere det på efterskolen. Jeg tænker på, at det giver meget god mening, at din krop reagerer på alle de nye ting, der sker på skolen, især når du havde stress i forvejen. Hvad tænker du om det?

Folk reagerer nemlig meget forskelligt på mange nye indtryk og oplevelser og det at være meget “på”, og nogle reagerer desværre ved at få angstanfald. Selvom du elsker at være der, kan det godt være, at du har brug for at slappe lidt mere af, end du gør lige for tiden. For eksempel ved at ligge og læse en bog på værelset, tage hjem og slappe af engang imellem i weekenderne, eller hvad der nu gør, at du bedst slapper af. Hvad tænker du om det?

Der kan også være mange andre grunde til, at man får angstanfald, og derfor tænker jeg, at det ville være en god idé at tale med din læge om det for en sikkerheds skyld. Du finder nummeret til din læge på dit sygesikringskort, og så kan du bestille en tid til en samtale med ham eller hende. Kunne det være en mulighed for dig?

Du skriver også, at du gerne vil fortælle det til lærerne på skolen, og især din kontaktlærer. Det synes jeg, er en rigtig god idé at gøre. Din kontaktlærer er der for at hjælpe sine kontaktelever, og han eller hun er vant til, at der i perioder er nogle elever, der har mere brug for hjælp end andre. Jeg kunne også forestille mig, at din kontaktlærer har haft andre elever, der har haft problemer med stress og angstanfald, så du skal bestemt ikke tænke, at det er pinligt. Men det er selvfølgelig meget forståeligt, at det kan være svært at tale om så personlige ting.

Hvis det vil gøre det lettere for dig, kan du måske prøve at starte med at sige til din kontaktlærer, at du er lidt nervøs for at være til besvær. Ofte hjælper det at være helt ærlig om sådan nogle tanker og bekymringer, for så kan man få en snak om, om der er grund til at have det sådan. Giver det mon mening for dig?

Jeg kunne også forestille mig, at din kontaktlærer bliver glad for, at du tør fortælle om personlige ting, da det viser, at du stoler på ham eller hende og gerne vil have personens hjælp. Hvad tænker du om det? Og hvis han eller hun ikke har tid til at snakke med dig lige med det samme, kunne jeg forestille mig, at I sammen kan finde et tidspunkt, hvor det passer jer begge. Jeg håber, at det måske kan hjælpe dig at tænke sådan om det?

Når din kontaktlærer får at vide, hvordan du har det for tiden, kan der nemlig også gøres nogle helt konkrete ting, der måske kan give dig lidt mere ro i en periode. Det kunne for eksempel være, at dine andre lærere får at vide, at de lige for tiden ikke skal forvente helt det samme af dig i timerne, som de plejer, eller at du kan få udskudt en aflevering eller noget helt tredje.

Dine lærere har helt sikkert haft mange andre elever, der har haft det på samme måde som dig, og derfor kunne jeg også forestille mig, at de har nogle gode forslag til, hvad der kan gøres for at hjælpe dig, så du ikke bliver for presset. Hvordan lyder det mon for dig?

Jeg håber, at du får en rigtig god snak med din kontaktlærer, og at du måske også vil prøve at ringe til din læge og få en snak om, hvordan du har det for tiden. Det er super godt gået, at du rækker ud efter hjælp, og bare ved at have skrevet til os er du allerede godt i gang med at få den hjælp, du har brug for.

Jeg håber, du får det bedste år på efterskolen, og at du snart får det meget bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat