Brev
Angstanfald
Hej brevkasse
Jeg går i 9 klasse på en efterskole, jeg har inden for de sidste 2 uger ca. haft 3 angstanfald. Det er ikke noget jeg har prøvet førhen, men er altså noget der er kommet efter jeg er startet på efterskole.
Jeg har i forvejen stress, og har haft lidt svært ved at håndterer det på efterskolen. Jeg har på det sidste følt et ekstra stort pres, med lektier, og bare generelt det lange program man har på en efterskole. Jeg elsker at være der, og jeg har rigtig mange gode venner der, så det har ikke noget med det at gøre.
Jeg har fortalt min familie om de her anfald, og det er min søster, som er psykolog, der siger det er angstanfald. Jeg vil gerne fortælle det til lærerne på skolen, især min kontaktlærer, men ved ikke rigtigt hvordan, jeg synes det er ret pinligt, især fordi jeg føler mig til besvær, min kontaktlærer har brugt meget tid på mig, da jeg har haft det så svært med stress, og nu er der endnu en ting.
Synes i jeg skal fortælle min lærer det, eller er det nok at min familie ved det?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder rigtig ubehageligt, at du er begyndt at få angstanfald. Og det er meget forståeligt, at du gør dig mange tanker om, hvad du skal gøre. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os, så vi kan prøve at hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Allerførst lægger jeg mærke til, at du skriver, at du går på efterskole, og at du er rigtig glad for at være der. Derudover nævner du også, at du har rigtig mange gode venner, hvilket er dejligt at høre. At gå på efterskole er en helt speciel oplevelse, og som du også nævner i dit brev, er man meget “på” på en efterskole, da man er sammen med andre hele tiden og har et langt program hver dag.
Derudover skriver du, at du føler et stort pres i forhold til lektier og det lange program på efterskolen. Du skriver også, at du i forvejen har stress, og at det har været lidt svært for dig at håndtere det på efterskolen. Jeg tænker på, at det giver meget god mening, at din krop reagerer på alle de nye ting, der sker på skolen, især når du havde stress i forvejen. Hvad tænker du om det?
Folk reagerer nemlig meget forskelligt på mange nye indtryk og oplevelser og det at være meget “på”, og nogle reagerer desværre ved at få angstanfald. Selvom du elsker at være der, kan det godt være, at du har brug for at slappe lidt mere af, end du gør lige for tiden. For eksempel ved at ligge og læse en bog på værelset, tage hjem og slappe af engang imellem i weekenderne, eller hvad der nu gør, at du bedst slapper af. Hvad tænker du om det?
Der kan også være mange andre grunde til, at man får angstanfald, og derfor tænker jeg, at det ville være en god idé at tale med din læge om det for en sikkerheds skyld. Du finder nummeret til din læge på dit sygesikringskort, og så kan du bestille en tid til en samtale med ham eller hende. Kunne det være en mulighed for dig?
Du skriver også, at du gerne vil fortælle det til lærerne på skolen, og især din kontaktlærer. Det synes jeg, er en rigtig god idé at gøre. Din kontaktlærer er der for at hjælpe sine kontaktelever, og han eller hun er vant til, at der i perioder er nogle elever, der har mere brug for hjælp end andre. Jeg kunne også forestille mig, at din kontaktlærer har haft andre elever, der har haft problemer med stress og angstanfald, så du skal bestemt ikke tænke, at det er pinligt. Men det er selvfølgelig meget forståeligt, at det kan være svært at tale om så personlige ting.
Hvis det vil gøre det lettere for dig, kan du måske prøve at starte med at sige til din kontaktlærer, at du er lidt nervøs for at være til besvær. Ofte hjælper det at være helt ærlig om sådan nogle tanker og bekymringer, for så kan man få en snak om, om der er grund til at have det sådan. Giver det mon mening for dig?
Jeg kunne også forestille mig, at din kontaktlærer bliver glad for, at du tør fortælle om personlige ting, da det viser, at du stoler på ham eller hende og gerne vil have personens hjælp. Hvad tænker du om det? Og hvis han eller hun ikke har tid til at snakke med dig lige med det samme, kunne jeg forestille mig, at I sammen kan finde et tidspunkt, hvor det passer jer begge. Jeg håber, at det måske kan hjælpe dig at tænke sådan om det?
Når din kontaktlærer får at vide, hvordan du har det for tiden, kan der nemlig også gøres nogle helt konkrete ting, der måske kan give dig lidt mere ro i en periode. Det kunne for eksempel være, at dine andre lærere får at vide, at de lige for tiden ikke skal forvente helt det samme af dig i timerne, som de plejer, eller at du kan få udskudt en aflevering eller noget helt tredje.
Dine lærere har helt sikkert haft mange andre elever, der har haft det på samme måde som dig, og derfor kunne jeg også forestille mig, at de har nogle gode forslag til, hvad der kan gøres for at hjælpe dig, så du ikke bliver for presset. Hvordan lyder det mon for dig?
Jeg håber, at du får en rigtig god snak med din kontaktlærer, og at du måske også vil prøve at ringe til din læge og få en snak om, hvordan du har det for tiden. Det er super godt gået, at du rækker ud efter hjælp, og bare ved at have skrevet til os er du allerede godt i gang med at få den hjælp, du har brug for.
Jeg håber, du får det bedste år på efterskolen, og at du snart får det meget bedre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen