Brev
Angst og Nervøsitet
Hej.
Jeg er en Pige på 11 år. (Og det dkal lige siges at Jeg Har rigtig mange problemer!) Et af mine største problemer som fylder mest er Min Angst jeg fik den for 1 pr siden og den ændrede alt! Fx. At jeg IKKE kan være alene hjemme i bare 10 min. Tør ikke Prøve forlystelser, tog, Fly, Skib, tage i biografen osv.
En af grundende er at jeg bliver rigtig bange for at: Få hjertestop af Skræk eller Bare dø og gå i total panik! Det bliver være og være!Har talt med min:Mor, veninder, far og en familierådgiver om det og de siger bare det er noget vrøvl og jeg sagtens kan osv. De gider ikke tage mig seriøst og jeg er Nervøs og bange hele tiden og det bliver Bare være med tiden.
Håber i vil hjælpe mig!🙏🙃❤
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 11 år
Det lyder til du har mange svære ting du går igennem for tiden. Samtidig lyder det også til at du går med mange af dine bange tanker selv, hvor der ikke er nogen du føler tager dig seriøst. Det lyder rigtig hårdt at gå med de tanker du beskriver og den følelse af at være bange hele tiden.
Det er derfor rigtig godt du skriver ind til os. Herinde er der mange børn og unge der skriver ind til os om mange af de samme ting, du beskriver i dit brev. Angst er noget mange børn og unge oplever. Faktisk har langt de fleste enten har angst, eller har prøvet at have det. Angst er nemlig en naturlig reaktion som kroppen sætter i gang hvis den føler, der er noget at være bange for.
Det er smart at kroppen kan reagere hurtigt, hvis der er på noget der er  farligt for os –  fx hvis man skulle løbe fra et farligt dyr. Så sætter kroppen en reaktion i gang hvor hjertet banker hurtigere og hurtigere, så man kan løbe hurtigere om komme væk fra faren. Problemet er hvis kroppen sætter den her reaktion i gang, uden der faktisk er noget der er farligt.
Det lyder til at din krop og dine tanker reagerer som om der er mange ting der er farlige. Forlystelse, transport, biograf og det at være alene hjemme. Og så kan den reaktion nogen gange føles som om man er ved at få et hjertestop, men det er faktisk bare kroppens måde at reagere på, og det er ikke farligt, det kan bare føles rigtig, rigtig ubehageligt!
Når man får det sådan, som du er begyndt at få det for et år siden, er det vigtigt at gøre noget ved det, og få snakket med nogen om det. Det er virkelig ubehageligt og det kan forhindre en i at gøre alle de ting man gerne vil, som fx at tage i biografen og prøve forlystelser osv.
Du skriver, at du har talt med både din mor, far veninder og familierådgiver, men at ingen af dem tager dig seriøst. Du gør det helt rigtig ved at mærke efter, at der er noget der er ubehageligt og spørger om hjælp.
Nogen gange kan det være svært at forstå når andre har angst, hvis man aldrig selv har prøvet det. Det kan være derfor der synes det er noget pjat. Men det er det ikke! Og det er godt du gør noget ved det og bliver ved med at spørge om hjælp, selvom der er nogen der ikke tager det seriøst.
Måske er der en lærer på skolen du kan fortælle det til? De kan måske hjælpe dig med at få kontakt til nogen dig kan tage dig seriøst og hjælpe dig. Du kan fx få hjælp fra en psykolog til at arbejde med din angst. Psykologer ved rigtig meget om angst, og ved også hvordan de kan hjælper børn og unge som dig med dine tanker og ubehagelige fornemmelser i kroppen.
Du kan også gå ind og læse om angst på børnetelefonens hjemmeside Bange, utryg, angst. Der kan du blive lidt klogere på hvad angst er, og høre om andre børn og unge der går igennem nogle af de samme ting som dig. Du er ikke alene.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får hjælp til hurtigst muligt at kunne leve dit liv uden at skulle være bange hele tiden.
Hvis du har brug for at tale med rådgiver, er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe elle sms’e til BørneTelefonen. Tlf. nr. er 116 111. Du kan også logge på chatten ved at gå ind på www.bornetelefonen.dk. Der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig.
Mange knus og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen