Brev
Angst og Bange for at være alene
Hejj Jeg er en pige på 12 år.
Udenpå er jeg en helt normal og glad pige, men indeni har jeg alt for mange problemer!
Fx. Et af de væreste er at jeg har panik angst det kom for ca. 1/2 år siden. Det væreste er at jeg ikke kan være alene hjemme! Eller i det hele taget alene! Jeg for et anfald hvis jeg er alene og kan bare ikke være alene.
Men nu er juleferien snart slut ig min mor skal tilbage på arbejde og min far er på ferie og lovede han ville komme hjem inden mandag men nu kommer han først hjem efter mere end en uge! Tænker på hvad jeg skal gøre på mandag og Om jeg nu skal være alene hjemme!
Mine venner vil helst være alene når de har hjemmeskole så jeg kan ik tage hen til dem, har sagt det til min mor men hun bliver bare sur på mig og forstår det slet ikke og det samme med min far, Lære, og mange fler vil gerne kunne få mit angst væk og kunne være alene igen! Og råd til noget jeg kunne gøre på mandag tak på forhånd
Hilsen: triste mig…..Eller….bare….mig.😪🥺😭
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig pige
Tusind tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvordan du har det. Det lyder sørme ikke rart, at du føler angst for at være alene, især  lige nu hvor der er meget hjemme undervisning.
Det er så tillidsfuldt, at du har fortalt det til dine forældre. Det at du oplever, at din forældre bliver sure og ønsker det skal stoppe, er måske fordi de ikke helt ved, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Det kan være svært som forældre at løse det, hvis de ikke ved hvordan. Jeg forestiller mig, at de ønsker det bedste for dig. Det vil jo være helt fantastisk, hvis det bare forsvinder, men det lyder som om, du har brug for hjælp til det. Det er derfor så mega sejt, at du både har fortalt dem om det og nu også har skrevet til BørneTelefonen.
Der er faktisk flere børn, der oplever at være bange, utrygge og angst. BørneTelefonen har nogle gode råd om angst, som jeg lige sender dig et link til: Gode råd om ANGST
Det lyder så modigt, at du har spurgt dine venner, hvordan de har det bedst med hjemmeundervisningen. Jeg ved jo ikke, om du har fortalt dem, hvordan du har det med at være alene. Måske vil de kunne hjælpe dig med at være sammen, hvis de får at vide, at du ikke har det godt med at være alene. Mon du har tænkt på at spørge dem om det også?
Jeg ved ikke hvor meget din lærer ved om, hvordan du har det med hjemmeundervisning alene. Måske er der andre elever på din skole, der også har brug for at kunne være på skolen i denne tid. Måske du kunne snakke lidt mere med din lærer om det?
Det at være online med andre, selvom man er hver for sig fysisk, kan nogle gange hjælpe. For nogle kan det skabe tryghed at vide, der er nogle tæt på enten fysisk eller på nettet. Så der er nogle man kan få fat på, hvis følelsen er ved at tage over. Det kan også være, det kan hjælpe dig at sætte noget musik på, lukke eller åbne nogle døre eller noget andet, som plejer at virke for dig, så du kan føle dig mere tryg.
Der findes også noget der hedder Headspace. Her kan du få anonym og gratis rådgivning. Du kan både ringe, maile, chatte og mødes ansigt til ansigt. Det er for unge mellem 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små og der er ingen ventetid. Jeg sender dig lige det link også, hvis det lyder som noget for dig: Headspace
Til slut vil jeg fortælle dig at BørneTelefonen har også en ForældreTelefonen. Dine forældre er meget velkomne til at ringe, hvis de ønsker at tale med andre voksne om, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Her er nummeret: 35555557. Hvis det føles lidt svært for dig at fortælle det til dem, kan du jo overveje at vise dem dit brev og mit svar.
Du er jo også altid mere end velkommen til både at ringe, chatte eller sms til BørneTelefonen på 116111.
Det er så vigtigt, at du bliver ved med at fortælle, hvordan du har det. Også selv om det er svære følelser. At du samtidig beder om hjælp er en kæmpe styrke, fordi du viser, at du ønsker, der er noget, der skal være anderledes, så du kan få det bedre. Det fortjener du så meget.
De bedste ønsker til dig fra BørneTelefonen.