Brev

Angst og angstanfald med kvalme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at andre børn og unge, der ligesom dig i længere tid har kæmpet mod angsten vil kunne genkende mange af de tanker og følelser, du beskriver i dit brev. Jeg vil rigtig gerne forsøge at besvare de vigtige spørgsmål, du stiller i dit brev.

Du spørger i slutningen af brevet, om du nogensinde kan komme af med angsten igen. Og det er der gode muligheder for, at du kan. Der findes forskellige slags behandlinger, som har vist sig rigtig gode til enten at fjerne angsten eller formindske den.

Du spørger også i brevet, om det kun er dig, der får kvalme ved angstanfald. Og nej, det er det ikke. Faktisk er svimmelhed, kvalme eller uro i maven nogle helt almindelige symptomer ved angst.

Som du selv skriver, mener jeg også, at du allerede har prøvet rigtig meget. Først og fremmest har du haft modet til at fortælle andre om angsten. Du har snakket med andre, der kæmper med angst. Og du har været til psykolog og været tilknyttet Cool Kids. Desværre synes du ikke rigtig, du har fået det bedre af det.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har gået, men ofte går der lidt tid, før der kan mærkes en forbedring. Og samtidig er der også sket mange andre ting med dig de seneste 6 år. Du har lært mere om dig selv og er blevet bedre til at sætte ord på, hvordan du har det. Så derfor kan du måske godt få noget godt ud af at prøve noget igen, som du allerede har prøvet?

Psykologer kan også have lidt forskellige måder at arbejde med angst på. Derfor kan det også være en mulighed at prøve en psykolog, der arbejder med angsten på en lidt anden måde end den psykolog, du tidligere har været hos?

Der er også en mulighed for, at din læge vil kunne hjælpe dig med at formindske følelsen af angst. Måske kunne du bestille en tid hos lægen og tage derop med en af dine forældre eller en anden voksen, der kan støtte dig?

Jeg håber, du har kunnet bruge mine svar på dine spørgsmål. Og jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer – evt. sammen med dine forældre eller nogle andre voksne omkring dig. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover i at få formindsket eller måske fjernet din angst helt. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat