Brev
Angst og angstanfald med kvalme
Hey, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har haft angst i 6 år nu, hvilket er virkelig frustrerende når jeg rigtig gerne vil kunne være opleve mest muligt, og være mere sammen med venner og familie. Jeg har fået hjælp med både cool kids, og psykolog, men intet har hjulpet.
Når jeg får rigtig meget angst eller “angstanfald”, så får jeg helt vildt kvalme (min største frugt er kvalme, og opkast) hvilket er det der får mig til at få kold sved, trække vejret hurtigt osv. Jeg har snakket med rigtig mange som selv har haft eller har angst, men der er ikke nogen som får angst eller “angstanfald” ved at få mega kvalme, og det gør mig ret nervøs at jeg er den ensarte.
Jeg føler mig mega fanget i det her, og har gjordt det i mange år nu. Jeg synes selv at jeg har prøvet rigtig meget, men uden held. Er det normalt at få helt vildt kvalme ved angst, eller er det kun mig? Og kan jeg nogensinde komme af med det igen?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at andre børn og unge, der ligesom dig i længere tid har kæmpet mod angsten vil kunne genkende mange af de tanker og følelser, du beskriver i dit brev. Jeg vil rigtig gerne forsøge at besvare de vigtige spørgsmål, du stiller i dit brev.
Du spørger i slutningen af brevet, om du nogensinde kan komme af med angsten igen. Og det er der gode muligheder for, at du kan. Der findes forskellige slags behandlinger, som har vist sig rigtig gode til enten at fjerne angsten eller formindske den.
Du spørger også i brevet, om det kun er dig, der får kvalme ved angstanfald. Og nej, det er det ikke. Faktisk er svimmelhed, kvalme eller uro i maven nogle helt almindelige symptomer ved angst.
Som du selv skriver, mener jeg også, at du allerede har prøvet rigtig meget. Først og fremmest har du haft modet til at fortælle andre om angsten. Du har snakket med andre, der kæmper med angst. Og du har været til psykolog og været tilknyttet Cool Kids. Desværre synes du ikke rigtig, du har fået det bedre af det.
Nu ved jeg ikke, hvor længe du har gået, men ofte går der lidt tid, før der kan mærkes en forbedring. Og samtidig er der også sket mange andre ting med dig de seneste 6 år. Du har lært mere om dig selv og er blevet bedre til at sætte ord på, hvordan du har det. Så derfor kan du måske godt få noget godt ud af at prøve noget igen, som du allerede har prøvet?
Psykologer kan også have lidt forskellige måder at arbejde med angst på. Derfor kan det også være en mulighed at prøve en psykolog, der arbejder med angsten på en lidt anden måde end den psykolog, du tidligere har været hos?
Der er også en mulighed for, at din læge vil kunne hjælpe dig med at formindske følelsen af angst. Måske kunne du bestille en tid hos lægen og tage derop med en af dine forældre eller en anden voksen, der kan støtte dig?
Jeg håber, du har kunnet bruge mine svar på dine spørgsmål. Og jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer – evt. sammen med dine forældre eller nogle andre voksne omkring dig. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover i at få formindsket eller måske fjernet din angst helt. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen