Angst for alt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er godt du skriver, for du skal ikke have det sådan. Du skal ikke gå rundt og være bange helt alene, uden at få den hjælp, du har brug for.

Der er en del unge der, som dig, oplever at være bange, og at angsten vokser og sætter begrænsninger for det liv, der skal leves med venskaber, fritid og skole. Og det er ofte pinefuldt og flovt at fortælle om. Ligesom det kan være svært at bede om hjælp til at få arbejdet med angsten, så den ikke tager styringen. Angst kan helt tage pippet fra en, og man kan miste lysten til hvad som helst, selv til livet. Du beder om hjælp, og det er første skridt på vejen til at få det bedre. Godt gået!

Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen om, hvor meget det fylder i dit liv? Hvis ikke, er det dér, du skal starte. Det er ikke dig, der er fjollet eller bare skal tage dig sammen. Du har et reelt problem, der vokser og vokser. Derfor skal du have hjælp til at få arbejdet med det. For du har - lige som alle andre - ret til at have et dejligt liv med sjov og grin og lethed, uden at angsten lurer lige om hjørnet og spænder ben for dig. Og det kan du godt få! Det kræver noget af dig, nemlig at du får hjælp til at arbejde med det, der er svært.

Du kan enten snakke med dine forældre, en lærer på efterskolen, som du føler dig tryg ved, eller du kan gå til din læge, og fortælle, hvordan du har det. Så kan de hjælpe dig med at få den rette hjælp. For angst kan man nemlig godt slippe af med. Man skal bare have noget professionel hjælp.

Hvis det er alt for svært at snakke om, så kan du skrive det ned. Du har formuleret det rigtig fint og tydeligt i dette brev. Du er også velkommen til at vise svaret her, hvis du synes, det kan støtte dig.

Jeg ønsker dig held og lykke på vejen til et dejligt liv, hvor du ikke længere er bange.

Du er altid velkommen til at ringe til børnetelefonen, hvis du har brug for at snakke mere eller vil fortælle, hvordan det går med det hele.

De bedste tanker til dig,

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.