Brev
Angst?
Hej.
Jeg er en pige på 12 og jeg tror jeg lider af angst.
Jeg har egentlig et meget godt liv, jeg har rigtig mange gode venner, rar familie, fritidsaktiviteter og jeg klarer mig rigtig godt i skolen.
Men jeg har konstant hjertet i halsen..
Hvis jeg går på gaden og der er en som taber et eller andet, bliver jeg skræmt fra hvid og sans og tror det er en bombe.
Hvis lyset går ud på mit værelse, tror jeg der er en morder i huset.
Da jeg engang hørte en CYKEL komme bagfra satte jeg skrigende i løb fordi jeg troede personen ville køre mig ned.
Hvis jeg ser en som har en timer slået til på sin telefon, tror jeg at timeren er til når personen vil begå terrorangreb.
Jeg tør knap være i mit klasselokale (det er på tredje sal) for hvis der går ild i skolen har jeg ingen chancer for at komme væk i tide.
Jeg har fortalt hvordan jeg har det til nogle, men de er altid bare sådan “Ej du overdriver du altså” eller “Hvad er chancen lige for at det sker”.. Og jeg ved jo godt at der er sådan 0,001% chance for det sker, men jeg kan alligevel ikke tænke på andet.
Det mest underlige er dog at jeg går til ridning. Der rider jeg på kæmpe og aggressive heste, men ikke i ét sekund er jeg bange.
Jeg er træt af at konstant være bange, men jeg aner ikke hvad jeg kan gøre ved det. Please svar
Kh anonym
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Det er bestemt ikke rart at gå og være bange hele tiden. De seneste år har det været rigtig meget i medierne om terror og bomber. Så det er altså slet ikke så mærkeligt, at vi går og bliver påvirket af det. Vi skal allesammen passe på, at det ikke kommer til at påvirke os så meget, så det går ud over vores hverdag.
Det er rigtigt, at chancen for at det sker lige, hvor du er, er meget lille. Selvom du ikke føler, at det hjælper at tænke sådan, så tror jeg det er rigtig godt at have den tanke i baghovedet. I situationer, hvor du bliver bange, så se om du kan sige til dig selv; "Det er okay, at jeg er bange lige nu, men jeg ved også godt, at chancen for der sker noget lige nu er nærmest lig 0." Det er ikke sikkert, at det hjælper så meget, men tankegangen er god at have med sig.
I forhold til det med skolen, så kan du gøre noget helt konkret. Du kan snakke med lærerne eller skoleinspektøren om, hvad I skal gøre, hvis der nu opstår brand på skolen. Jeg er helt sikker på, at skolen har en brandplan og en plan for, hvordan I skal forlade skolen, hvis der skulle opstår en ildebrand. Der er helt sikkert en brandtrappe eller lignende. Hvis du får helt styr på, hvordan du kan komme ud, hvis det brænder, så tror jeg det vil gøre dig mere rolig i skolen.
Det kan være svært med de andre ting, da det kan være svært at lægge en konkret plan. Det kan være, at du i en periode skal prøve at lade være med at læse nyheder. Der er rigtig mange børn, unge og voksne, der bliver bange for præcis samme ting som du gør. Jeg tror det er fordi, at vi næsten hver dag kan høre i nyhederne, at der er sket et eller andet. Når vi bliver ved med at høre om det, så gør det os mere utrygge.
Selvom du har sagt højt til andre, at du tit er bange forskellige steder, så synes jeg, at du skal fortælle det igen. Kunne du snakke med dine forældre om det? Du kunne måske vise dem det her brev, som du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det vil måske kunne få dine forældre til at forstå dig bedre.
I kunne måske i samarbejde få planlagt hverdagen sådan, at du ikke skal gå alene på gaden. Lige nu tror jeg det gælder om, at du får så mange oplevelser, hvor du ikke er bange. Hvis du følges med nogen på gaden, så tror jeg du vil være meget mere tryg. Det er højst sandsynligt kun for en periode, at du skal følges med nogen. Jeg synes i hvert fald, at det er en god idé, hvis du får snakket med dine forældre om det.
Det er skønt, at du har fundet et sted, hvor du ikke er bange. Du er ikke bange når du rider, selvom der er rigtig mange mennesker, der er bange for heste. Du er helt sikkert rigtig god til at ride og har kontrol over hestene, selvom de kan være vilde. Når vi har kontrol, så er vi mere trygge og bliver ikke så let bange. Du kunne måske begynde at ride lidt oftere i en periode. Som jeg skrev før, så tror jeg, at hvis du får en masse oplevelser, hvor du ikke er bange, så vil du nemmere kunne få en trygheds følelse. Dette tror jeg vil hjælpe dig i skolen og når du går alene på gaden.
Der er mange unge mennesker, som har det ligesom dig. Det er altså helt ok at snakke åbent og højt om. Jeg håber, at du får snakket med dine forældre og hvis du føler angsten bliver ved med at fylde, så er det også en mulighed du måske sammen med din mor får en snak med din læge. De har ofte gode råd til, hvordan man kan slippe af med angstfyldte tanker.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.