Brev
Angst
Hej… jeg er en pige på 13 år der har svært ved og sove…
min psykolog siger jeg har angst for at sove 🙁 jeg kan tit falde i søvn kl 03:30 og så op i skole næste dag! Min forældre syns det latterlig men jeg syns ikke det er særlig rart:/ eller de syns ik det latterlig men noget pjat på en måde:( jeg får en slags “fald til ro” pille inden jeg skal sove hver aften men den virker ikke særlig godt…
jeg kan hellere ikke sove ude ved nogle fordi jeg falder ikke i søvn når de andre gør det og så er det der jeg får hjemve 😖
det noget der påvirker mig rigtig meget og slår min hver dag helt ud! Lige nu hvor jeg skriver er kl også rigtig sent 🙁 jeg sover inde hos min mor fortiden det har jeg gjordt i snart 1år fordi jeg ikke kan lide tanken om at sove alene på mit værelse selvom det ligger kun 5 skridt fra soveværelset men stadig når alt er slukket og lukket og alle sover bliver jeg meget bange og begynder at græde eller bare få det rigtig dårlig og føler jeg skal til og dø!
Det noget jeg bøvler rigtig meget med og tror ikke der er særlig meget og gøre ved det men måske kan i hjælpe mig lidt på vej eller noget
Det lyder måske ikke særlig slemt men det er det! Og jeg kan ikke leve i det mere! Det er virkelig hårdt og angst provokerende og jeg kan ikke mere 🙁
For det meste er det fordi jeg er et slags natte mennesker! Nogle mennesker har svært ved at lave døgner hvor jeg så har det rigtig nemt. Tror også jeg tænker for meget når jeg skal til og sove
Hilsen (mig) 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du har fundet mod til at skrive herind til os. Først vil jeg sige, at der er mange børn, der synes, at det er svært at sove om natten. Eller som ikke kan lide at sove i deres egen seng alene, og slet ikke har mod på at sove ude. Det er ofte sådan, at bekymringer kan virke større om aftenen, end de måske gør om dagen. Måske er det også sådan for dig?
Du skriver, at du sover hos din mor. Jeg forstår, at det er fordi, du bliver  bange og får følelsen af, at du skal dø. Den følelse lyder rigtig væmmelig. Jeg kan ikke læse i dit brev, om du har talt med din mor om den følelse? Det er vigtigt du får fortalt dine forældre om dine tanker. Også selvom du indimellem får opfattelsen af “de synes det er latterligt”. Jo oftere du sætter ord på tingene, jo nemmere er det for de voksne omkring dig at hjælpe dig. Du har været virkelig modig at skrive herind, så mon det er muligt du prøver det?
Jeg forstår godt, at du gerne vil helt af med utrygheden. Det glæder mig meget at læse, at du får hjælp både fra dine forældre og også fra en psykolog. Det er nemlig vigtigt at du får noget hjælp, så du ikke skal gå med de utrygge følelser og tanker alene.
Når man ligger i sin seng, har man tid til at tænke, som du skriver. Måske føler du at du tænker for meget? Nogen børn og voksne tænker mere end andre, det er der ikke noget forkert i. Men det er vigtigt for både børn og voksne at få sovet om natten, for på den måde lader kroppen og hjernen op til næste dag, og får energi til at leve, lege og lære. Min er faring er at hvis man tænker knap så meget på ‘jeg SKAL sove nu’. Så bliver det lidt nemmere.
Lidt ideér på din vej kunne være:
Når du ligger i din seng og en tanke kommer, forestiller du dig en parkeringsplads. Du forestiller dig, at du parkerer tanken og lukker lågen og siger til dig selv: NEJ TAK ikke nu. Den lille øvelse ved jeg fra andre børn, de bliver hurtig søvnige og falder i søvn, fordi de bliver trætte af at parkere tanker.
En anden ide kan være, at du forstiller dig, at dine tanker er som en bil. Du er måske engang kørt ind i en rundkørsel med dine forældre? Forestil dig at I ikke kører ud af rundkørslen igen og bare kører rundt og rundt. At alle bilerne gjorde dette. Sikke et rod det ville blive! Det er lidt det samme med ens tanker, der indimellem kan myldre. Så når du ligger i din seng og du begynder at tænke, så husk at køre ud af rundkørslen igen. Jeg håber det giver mening?
Til sidst, hvordan vil det mon være, hvis du bare gav dig selv, al den tid der skal til? Altså sætter dig selv lidt fri af tanken om at skulle sove og sove ude. Jeg kan nemlig forestille mig, at du mentalt kommer på overarbejde, når du tænker på det. Du mærker sikkert, at du rigtig gerne vil, men også frygten for det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, jeg hepper på dig og føler mig overbevist om, du vil finde trygheden og glæden i at sove.  Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen