Brev
afhængig
Hej.
Jeg er en dreng på 15 år, jeg begyndte at tage snus for omkring 8 måneder siden jeg vil rigtig gerne stoppe men det er virkeligt svær, især når jeg hele tiden er omringet af venner der også gør det. Jeg sidder tilbage med meget skyldfølelse fordi jeg hved at det er skadeligt for mig, jeg er bange for hvordan det kommer til at udvikle sig og hvordan det kommer til at påvirke mig hvis jeg bliver ved men også hvis jeg stopper. Jeg er også bange for at sige det til mine forældre, fordi jeg tror de vil blive skuffede, kede af det og måske også sure. Jeg vil dog også nævne at mine forældre er meget støttende, kærlige og ikke skaber nogle problem for mig.
Hvad kan jeg gøre.
Hilsen anonym.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt at du skriver ind. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du skriver i dit brev at du gerne vil stoppe med at tage snus, men det er især svært fordi du er omringet af venner der gør det.
Desværre begynder mange børn og unge at tage snus og bliver afhængige af det, ligesom det er sket for dig. Det rigtigt godt, at du gerne vil stoppe med det og jeg forstår godt hvorfor det kan være svært.
Jeg vil anbefale dig at gå til din læge og snakke med han/hende og fortælle at du gerne vil stoppe. Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere. Du skriver at dine forældre er kærlige og meget støttende. Mon du kunne samle mod og snakke med dem og fortælle dem at du ønsker at stoppe med det?
Måske har du brug for lidt ideer og inspiration til, hvordan du skal få sagt til en voksen, at du føler dig fanget i et forbrug af snus : https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Du kan også besøge denne hjemmeside, https://www.cancer.dk/snusfornuft/vil-du-stoppe/. Her kan du finde råd og metoder til, hvordan du stopper med at tage snus. Her kan man også læse om, hvorfor snus er skadeligt for en.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen