Brev

Mine tanker fylder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige dreng

Hvor er det godt du skriver og deler dine tanker. Det er altid en rigtig god idé at sige højt, når der er noget man synes er svært, som bekymrer en eller gør en ked af det. Derfor er det også sejt, at du skriver til os på BørneTelefonen – for det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med alle de tanker.

På BørneTelefonen modtager vi ofte breve som dit. Det er andre børn og unge, som skriver at de også oplever at have tankemylder. Det fortæller jeg dig, så du bliver klar over, at du ikke er alene. Det kan ind imellem være rart at høre.

Tanker kommer og går og tanker er ikke nødvendigvis sande. Derfor bør man heller ikke altid hvile ved tanken – med det mener jeg, at man ikke altid bør bekymre sig om, hvorfor og hvordan den tanke pludseligt opstår. Tanker er ikke altid kontrollerbare. Det kan være rigtigt svært at ignorere tankerne, men det du kan gøre er i stedet at tale om dem. 

Er der andre end os på BørneTelefonen, som kender til dit tankemylder? – hvis ikke der er det, så vil mit råd til dig være at forsøge at sige det højt til én eller flere omkring dig, som du føler dig tryg ved. Det kan være dine forældre, en søskende, et andet familiemedlem, en ven/veninde, en lærer eller pædagog.

Det er godt at snakke om tingene, hvis man oplever at være bekymret og blive ked af det. Der er tanker, som kan være svære at få sagt højt. Det handler om, at man kan være bange for at udtrykke sine tanker og man kan være bange for, hvordan tankerne bliver modtaget. Måske du kunne have lyst til at tage et kig på BørneTelefonens råd til, hvordan man kan tale med en voksen om det, som er svært. 

Der findes ingen forkerte og dumme spørgsmål og derfor skal du ikke være bange for at stille de spørgsmål, som dukker op i hovedet på dig.

Det er vigtigt, at du får svar. Jeg er nemlig sikker på, at du vil opleve, at tankerne vil blive ved med at rumstere indtil du siger dem højt. Måske du oplever, at have en frygt for at din tanke bliver mere virkelig, hvis den bliver sagt højt. Sådan ved jeg i hvert fald, at der er mange mennesker, som kan have det. Men det er ofte ikke tilfældet, og derfor må du endelig ikke holde tankerne for dig selv. Mange oplever en stor lettelse, når de får stillet de spørgsmål, som fylder hos dem.

Jeg vil foreslå dig at tænke over, hvem som du kunne have lyst til at snakke med om alle de tanker, som dukker op hos dig. Overfor vedkommende er det vigtigt at fortælle, hvad du tænker: – at du for eksempel bliver bange for om der kommer krig eller at nogen omkring dig, som du holder af, pludseligt skulle dø.

Hvis ikke du kan komme på en, som du har lyst til at dele dine tanker med, så skal du vide, at vores rådgivere på BørneTelefonen hellere end gerne vil lytte på dig og hjælpe dig på bedstevis.

Jeg håber, du kan bruge mit svar! Hvis du får brug for flere råd eller anden form for vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111. 

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat