Brev
bange for at miste min veninde
hej børnetelefonen
jeg skriver til jer fordi jeg er bange for miste min aller bedste veninde. min veninde spiser ik noget og laver en gang i mellem selvskade, hun siger tit “jeg kan ik mere” hvor jeg bliver rigtig bange for om hun vil tag livet af sig selv . jeg er bange for at miste hende. ved i hvad hun måske kunne finde på? og hvad kan jeg gøre for at gøre hende til den pige som hun var før?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Tak for dit brev. Det lyder ikke så rart, sådan som din veninde har det.
Hvor er hun heldig, at hun har dig, som bekymre sig og tænker på hende. Du er virkelig en god og omsorgsfuld veninde.
Allerførst tænker jeg på, om du evt. ved om din veninde får noget hjælp fra nogle voksne?
Grunden til at jeg spørger er, fordi jeg tænke at sådan, som hun har det, der vil det være rigtig godt, hvis der også er nogle voksne, som kan hjælpe, så du ikke står alene med det.
Hvis ikke, så er det en af de ting, du kan gøre for at hjælpe hende. At du fortæller nogle voksne, hvordan din veninde har det.
Hvis du kender hendes forældre kan du måske sige det til dem? Eller du kan fortælle det til dine forældre, så kan de måske hjælpe med at tale med hendes forældre.
Måske er der en rigtig god lærer eller pædagog på din skole, som du taler godt med, som du kan fortælle det til?
Jeg synes, at du både skal fortælle, hvad hun siger og gør ved sig selv, men også at du er bekymret for hende.
Jeg ved fra unge, som skriver herind om selvskade, at det kan være rigtig svært at tale om, og derfor kan de selv have svært ved at bede om hjælp.  Nogle gør det fordi de har en smerte indeni sig, som de gerne vil have ud.
Det kan nogle gange, godt være lidt svært at forstå, når man ikke selv har det sådan. Men jeg synes virkelig, at du er sej, at du spørger om hjælp, til at hjælpe din veninde.
Her på BørneTelefonen har vi en side, som fortæller om selvskade og giver gode råd til, hvordan man kan prøve at få hjælp. Den sætter jeg et link ind til. https://bornetelefonen.dk/selvskade/
Jeg kan forestille mig, at det ikke er så rart for dig, at gå med den bekymring og viden om din veninde. Taler I nogen gange om det?
Hvis I gør, har du så måske mod på, at fortælle hende, om din bekymring og at du gerne vil hjælpe hende. Hvis ikke – så er det helt ok, jeg ved det kan være rigtig svært.
Du (og selvfølgelig også din veninde) må også gerne ringe herind på BørneTelefonen. Man kan ringe på alle tide af døgnet og de voksnes der sidder her, er rigtig gode til at lytte og også til at hjælpe og komme med forslag til, hvad du vil kunne gøre. Telefonnummeret er 116111.
Du har allerede vist, at du er god til at søge hjælp, måske kan det hjælpe dig til at prøve nogle, af de ting, som jeg har foreslået. Ellers må du endelig skrive igen eller ringe.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen