Kan bare ikke det her.

Hej.

Jeg er en dreng på 15 år, og få nogle dage siden blev jeg anbragt uden for hjemmet, fordi jeg tabte i en sag mod en dommer.

Jeg har været her 3 dage, og jeg kunne ikke få det værre, jeg spiser ikke, jeg drikker ikke, og jeg har mange selvmords tanker.

Mit liv er bare ødelagt, og det kan kun blive værre.

Jeg tænker om at bare løbe væk herfra, fordi jeg kan ikke tage det længere.

Folk der arbejder i denne institution er ikke sure eller tvinger heller ikke til noget, men jeg kan bare ikke holde ud i sådan nogen steder.

Jeg er sådan set helt ligeglad hvad der sker efter jeg løber væk.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Det lyder som om, du står i en rigtig hård situation lige nu. Jeg kan godt forstå, du har lyst til at løbe fra det hele.

Der kan være mange grunde til, at retten har valgt, at du skulle anbringes på en institution uden for hjemmet. Er der nogen, der har givet sig god tid til at fortælle dig om de grunde? Man kan nemlig godt føle, at ingen har lyttet til én – og at det slet ikke giver mening, at man er blevet flyttet. I de situationer er det godt at snakke med én, som i ro og mag kan forklare, hvorfor de beslutninger blev taget. Og forklare hvad det kommer til at betyde for dig. Det kan f.eks. være, at du har en sagsbehandler eller en kontaktperson på kommunen.

Det er vigtigt, at du får fortalt nogen, at du har det rigtig, rigtig dårligt, og at du har selvmordtanker og lyst til at løbe væk. Det er vigtigt, at der er nogen, der ved, at du går rundt og har det sådan, så du kan få hjælp til at få det bedre. Det kan være personalet på institutionen, en kontaktperson eller en sagsbehandler hos kommunen. Det er vigtigt, at dén, du snakker med, forstår alvoren i dét, du fortæller, og at vedkommende hjælper dig med at lægge en plan for, hvordan du kan få det bedre.

Det kan være svært at have sådan en snak, og måske føler du, at du slet ikke har lyst til at snakke med nogen omkring dig, men det er alligevel nødvendigt, at du får det gjort. Du skal nemlig have det godt – og det er ikke meningen, at du skal gå rundt med selvmordstanker.

Hvis du har lyst, kan du vise det brevet, du har skrevet til os, sammen med svaret her. Det kan også være, at du har brug for at snakke mere med os på BørneTelefonen. Du kan SMS’e, chatte eller ringe til os på nummer 116 111.

Jeg tror, at du vil have glæde af at få en bisidder fra os. En bisidder kan tage med dig til møder i kommunen - og hjælpe dig med at forstå det, der bliver besluttet i din sag. Bisidderne vil også støtte dig i at få sagt det, det er vigtigt for dig at få fortalt. På dne måde er bisidderen en støtte til dig, så du ikke står alene i alt det nye.

Du kan læse mere om, hvordan man kommer i kontakt med en af BørneTelefonens bisiddere – og hvad de kan hjælpe med her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen

Jeg håber virkelig, at du får hjælp. Du fortjener, at der er nogen, der støtter dig.

De bedste hilsner og mange tanker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.