Brev
Jeg hader min plejefamilie
Hej
jeg er en pige på 14 år
og jeg hader min plejefamilie
og hvis jeg prøver at snakke med dem om det begynder de bare og råbe
og de snakker også grimt om min biologiske mor og det hader jeg her
fortiden kan jeg ikke engang kigge på dem uden at få det dårligt
og de råber hele tiden af mig og laver forskels behandling på mig og min lillesøster
jeg gader dem bare Mega meget
og jeg kan ikke ringe eller skrive det til kommunen for så er det igennem dem
hvad skal jeg gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det flot, at du har haft overskud til at skrive til BørneTelefonen. Det lyder ikke til at være rart for dig i din plejefamilie, og det er bestemt ikke i orden, at du skal have det på den måde. Det er godt, du skriver om hjælp.
Jeg tænker, at du allerede har oplevet ting, som har været svære nok for dig. Det er da en voldsom ting ikke at skulle bo hos sin rigtige familie, og så skal du oven i det opleve, at det ikke fungerer i din plejefamilie, så er det svært at være dig lige nu.
Jeg ved fra andre børn, der har været i plejefamilie, at det er rigtig hårdt, hvis der bliver talt grimt om ens rigtige forældre. Det kan godt være at din biologiske mor ikke har kunnet have dig boende, men hun er stadig din mor, og du har dine følelser for din mor, som din plejefamilie skal respekterer og anerkende.
Din plejefamilies opgave er at tage ansvar og passe på dig og skabe et hjem med tryghed, og det lyder det ikke til, at de gør. Jeg læser dit brev som om kommunen ikke lytter til dig, så jeg kan godt forstå, at du føler dig alene og kommer til at hade din plejefamilie.
Jeg tænker og håber, at du har lidt mere mod og overskud, så kan du ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en voksen om, at du gerne vil høre om vores bisidder. Det er en voksen fra BørneTelefonen, som du har ret til at få med til møder i kommunen, uden at dine plejeforældre behøver at være med. Det kan være rigtig godt at have en bisidder med til at støtte og sikre dine rettigheder. Du kan også læse lidt om vores bisiddere her:https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen du kan også ringe på 35555559 - og bede om at tale med en bisidder.
Jeg håber, du får den hjælp, der skal til for at få det bedre i din plejefamilie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen