Har problemer med min plejemor

Hej, jeg havde brug for at snakke med nogen, men kunne ikke lide finde nogen som jeg tør betro det til…

Har boet hos min plejefamilie I 8-9 år og føler mig mere tryg ved at skulle tale med dem, end med f.eks min far (skulle måske siges at jeg har store tillidsproblemer, så jeg har så at sige ikke 100% tillid til nogen og tør ikke knytte mig fordi jeg er bange for at den person vil svigte mig)

Men I løbet af de seneste par år er min plejemor begyndt at gå mig meget på. Intet jeg gør er godt nok, og hun kan altid finde den mindste ting at brokke sig over. Som at jeg bruger for meget vand eller sæbe når jeg vasker op, eller bruger min ipad for meget, eller at jeg ikke rydder mit værelse op. Så vi kommer tit op at skændes over ting, og jeg ville ønske at det ikke var sådan for hun plejede at være den jeg havde det bedst ved at snakke med…

Og så siger de også at jeg måske skulle overveje om jeg overhovedet vil bo hos dem længere. Og det vil jo gerne, men er begyndt at tænke over at det ville være bedre hvis jeg kunne slippe for dem…

Vil også lige sige at jeg før har tænkt på ikke at bo hos dem længere, men det er fordi de er ved at blive ret gamle. Så jeg håbede på at kunne flytte væk, miste forbindelsen og så ikke blive så ked af det når de går bort. Ved godt man ikke skal tænke så negativt men samtidig ved jeg også at det er fordi min hjerne vil beskytte mig fra sorgen.

Mvh, en 17 årig pige som har brug for hjælp

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tusind tak for dit brev. Det er virkelig flot, at du skriver herind og deler dine tanker, når du ellers har svært ved at kunne have tillid til andre. Du er rigtig god til at sætte ord på dine følelser. Og jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre med din plejemor.

Det lyder til, at din plejemor og du tidligere har haft et godt forhold og snakket godt sammen. Gennem de sidste par år er hun begyndt at brokke sig over en masse ting, og det fører til, I tit skændes. Det kan jeg godt forstå, at du er træt af.

Når det har stået på så længe, har I måske fået lavet nogle uhensigtmæssige mønstre, der er svære at få brudt? Og derfor kan det være svært at finde en ny og bedre måde at kommunikere og være sammen på.

Et vigtigt skridt for at få brudt de uhensigtmæssige mønstre er, at få talt med din plejemor omkring det. Måske er din plejemor slet ikke klar over, hvor meget det påvirker dig, at I skændes? Det kan godt være svært at få taget hul på sådan en snak, men hvis du prøver at tage udgangspunkt i dig selv, og hvordan du har det med jeres skænderier, så tænker jeg, hun bedre forstår dig.

Du har beskrevet både dine følelser og tanker så fint i dit brev. Kunne du måske vise hende brevet – og mit svar? Det kan måske få hende til bedre at forstå, hvordan du har det. Eller du kunne måske skrive et nyt brev til hende?

Udover at fortælle hende hvordan du har det, er det også vigtigt, at du ikke bebrejder hende noget, hun gør eller er. Du kunne f.eks. sige noget i retning af:  ” jeg går og er rigtig ked af det for tiden, – jeg føler ikke, jeg kan gøre noget godt nok” . Og så fortælle hende, hvordan du gerne vil have det, f.eks.  “Jeg ønsker, at vi bliver bedre til at tale sammen og ikke skændes hele tiden, – jeg savner, at vi kan tale om tingene, som vi kunne tidligere”.

Du er 17 år og snart voksen. Det betyder også, at der nok ikke går så mange år, inden du flytter og vil bo selv. Dine plejeforældre har også sagt, at du måske skulle overveje at flytte. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig ked af det, og får dig til at tvivle på, om du har lyst til forsat at bo der. Jeg tænker, at det kan være, at de har sagt det til dig, fordi de oplever, at du ikke virker glad og jeres mange skænderier giver en dårlig stemning derhjemme.

Derfor er det netop vigtigt, at I får talt tingene igennem. Det vil være ærgerligt, at du ender med at flytte, uden at det er det, nogen af jer egentlig ønsker. Ved at få talt sammen om det, kan I måske også lægge en plan for, hvornår du skal flytte, og hvordan I bevarer jeres relation efterfølgende.

Hvordan har du det med din kontaktperson fra kommunen? Det er godt, hvis du kan tale med din kontaktperson om, hvordan du har det, hvor du bor. Dine tanker om at skulle flytte på et tidspunkt er også gode at dele med kontaktpersonen. Han eller hun kan fortælle dig om de muligheder, kommunen har for at hjælpe dig, når du med tiden får brug for et andet sted at bo.

Jeg håber, at mine ideer giver mening for dig, og du har lyst til at afprøve dem. Hvis du har brug for flere råd eller har lyst til at tale med en rådgiver, er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111, eller på chat og SMS.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.