Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige

Jeg kan så godt forstå, at det kan føles overvældende at stå foran ‘at blive voksen’ og over 18 år.

Jeg kan se på dit brev, at du faktisk tænker på at tage dit eget liv inden da, for angsten er kommet til at fylde rigtigt meget i dit liv. Jeg kan også se, at selvskade og spiseforstyrrelser går hånd i hånd med angsten, så du også har disse ting at kæmpe med.

Ud fra min lange erfaring ved jeg, at angsten kan slippe sit tag lidt efter lidt, når man finder frem til den hjælp, man har behov for. Jeg kan fortælle, at der er en vej ud af angst, selvom det slet ikke føles sådan, når man er overvældet af angst.

Jeg kan se på dit brev, at du har holdt dig tilbage med at afsløre, hvor dårligt du har haft det – og hvor dårligt, du stadig har det. Angsten for ikke at blive taget seriøst kan føles som den største barriere for at tage imod hjælp. Selvom de voksne på opholdsstedet ved noget om, hvordan du har det – så har de brug for at vide mere om dig. På den måde giver du dem de bedste kort på hånden for at hjælpe dig.

Jeg giver dig her en video om, hvordan man kan starte en svær samtale. Måske kan du bruge nogle af ideerne:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg kommer også i tanke om en anden mulighed, fordi du er under 18 år. Hvad med at tale med en fagperson her i BørneTelefonen, der kaldes en bisidder?

Når du ringer til bisidderen, vil du altid kunne afslutte samtalen, hvis du fortryder. Og du bestemmer selv, hvad I skal tale om, og hvor meget du vil fortælle. Hele ideen er at finde vej til mere af netop dén hjælp, du har brug for.

Bisidderen kan sammen med dig tænke over forskellige muligheder. Bisidderen har også et kæmpe overblik over de rettigheder, du har. Men først og fremmest kan bisidderen være rigtig god at tale med – for bisidderen har stor erfaring med at hjælpe. Du behøver i første omgang ikke at fortælle dit navn. Du kan ringe på 35 55 55 59 og taste 2.

Jeg giver dig her en video, der viser, hvordan man kan tale med en bisidder. Man kan tale med bisidderen om mange andre ting end dét, der tales om i videoen her:  Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Du skriver, at begge dine forældre har haft et problem med alkohol, og at dette er medvirkende til, at du nu bor på et opholdssted. Det er så godt, at du nu bor et sted med voksne, du tænker er søde at tale med. Mon du kan tale mere med dem om, hvad du føler dig ramt af?  Og at du har brug for mere hjælp end du allerede får?

Husk, at du også  altid har os på tlf. 116 111. Og så længe du er under 18 år, kan du altid ringe til vores bisidder.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.