Brev
Voldtægt
Hej
jeg er en dreng på 15 og jeg har kommet til at voldtage en pige på 12, da jeg var fuld.
Jeg er virkelig ked af det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hun har sagt at hun ville melde det men jeg troede hende bare så hun tør det ikke.
jeg har flere gange haft sex bare ikke hvor personerne ikke ville have det.
Hjælp plizzz.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Jeg kan sagtens forestille mig, at du har det svært lige nu. Det er en slem situation, du er kommet i. Og jeg er enig i, at du skal have hjælp. Og det skal pigen også. Derfor er det godt, at du skriver og beder om råd.
Du fortryder virkelig det, der er sket, kan jeg læse. Du har sikkert allermest lyst til, at det bare er et dumt mareridt, du lige om lidt vågner op fra. Men du kan selvfølgelig ikke bare ignorere det. Frygten for, hvordan pigen har det, og hvad der kan ske med dig, fylder sikkert hele din krop! Jeg kunne forestille mig, at du næsten ikke kan være indeni af bare frygt og fortrydelse.
En voldtægt er en kriminel handling. Det, du har gjort, kan ikke gøres om. Men du kan vælge, hvordan du gør tingene herfra. Og vælge at gøre dit bedste for at pigen og du selv får hjælp.
Derfor vil jeg foreslå, at du får hjælp fra en voksen til at melde dig selv til politiet. Det er ikke nemt, men det er nok den eneste måde, du kan komme ordentligt videre på. Ellers vil du nok frygte, at pigen fortæller om både voldtægten og truslerne. Begge dele er jo meget ulovlige.
Jeg synes, det lyder som om, du godt forstår, at du har gjort pigen ondt. Det tror jeg, du forstår og mærker. Derfor bærer du på en måde også hendes smerte indeni.
Den store smerte er svær at gå med alene. Ting, der holdes hemmeligt, har det også med at vokse. Uroen og smerten vil du derfor nok aldrig kunne slippe af med, hvis ikke der kommer en form for oprydning i det her. For at kunne tilgive sig selv, må man nemlig også gøre noget for at ændre tingene. Og det er derfor, du skal sørge for, at pigen får noget hjælp. Det kan du, hvis du går til politiet .
Det er bedre selv at fortælle det til politiet, end at det bliver opdaget. Det viser en ansvarlighed, som jeg tror, vil komme dig til gode. Denne her oplevelse vil nok ændre dit liv. Men jeg håber for dig og pigen, at I begge kan komme over den.
Lige nu har du sikkert ikke lyst til at fortælle nogen om det, der er sket. Men hvilken voksen vil du have mest mod på at tale med? Det kan være dine forældre, din lærer, en vens mor eller far, en voksen fra klubben, hvem som helst. Du kan også ringe ind og få talt med en voksen på http://www.januscentret.dk Her taler de med unge, som har krænket et barn eller en anden ung. Du kan ringe anonymt på 33 69 03 69.
Fortæl den voksne, du vælger at tale med, at du er havnet i en meget svær situation. Sig at du fortryder, det der er sket. Sig at du gerne vil gøre det bedste, du kan herfra. Og vis så dit brev og mit svar. Så ved den voksne, hvordan han eller hun skal hjælpe dig.
Du vil sikkert få en sag i din kommune og vil derfor komme til møde med din sagsbehandler. På BørneTelefonen kan vi tilbyde dig en bisidder. Det er en voksen, der kan gå med dig til møderne i kommunen og støtte dig i at få den rette hjælp. Du kan læse mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg håber virkelig, at du og pigen får hjælp. Du er meget velkommen til at ringe eller skriver til os på 116111, hvis du har brug for at tale med en voksen anonymt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen