Voldtægt anklage

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 15 år

Jeg kan rigtig godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre lige nu.

Du siger det selv; voldtægt er en meget seriøs anklage. Det er slet ikke rart at have sådan en beskyldning hængende over hovedet. Jeg kan forestille mig, at det fylder rigtig meget for dig; både anklagen men også om rygterne kan udvikle sig.

Jeg har før talt med unge, der har været udsat for falske anklager om krænkelser eller voldtægt. Næsten alle fortæller mig, at det virker som et stort tab af kontrol for dem.

De unge føler sig magtesløse og også handlingslammede, fordi de helst ingenting vil gøre i håb om, at rygterne forsvinder af sig selv – men de har sådan lyst til at handle og forsvare sig selv. Rygter har det med at opføre sig som en lavine, der bare vokser, uden at vi selv kan stoppe den.

Jeg tænker, at der kan ligge meget forskellige grunde bag, at pigen er begyndt at sprede rygter om dig. Det er ikke til at vide, men måske hun af en eller anden grund føler sig mærket af oplevelsen.

Det kan være, at hun egentlig syntes, det var en dejlig oplevelse, men at hun bagefter kunne mærke, at I gjorde noget, som føltes forkert for hende.

Det kan også være, at hun føler sig overset, hvis I ikke har snakket sammen sidenhen. Men det kan også være, at der ligger en helt anden grund bag de falske anklager.

Når vi taler om voldtægt, så snakker vi tit om, at der er et offer og en krænker. Sådan er det også nogle gange. Men andre gange kan det godt være begge parter, der har følt, at deres grænser er blevet overskredet.  Andre gange kan den ene eller begge parter først bagefter mærke, at der var noget, som ikke var helt rigtigt.

Det kan være så svært at mærke efter i sig selv og hos den anden, hvad der føles helt rigtigt – og om man kommer til at gøre noget, der ikke var det rette. Måske synes man også, at det er vildt svært at snakke om, fordi det handler om sex og grænser og følelser. Mon du kan følge mig?

På Sexliniens side om seksuelle grænser kan du prøve at læse lidt mere om, hvordan man på en god måde kan øve sig på at respektere sine egne og andres grænser. Du kan også læse om samtykkehttps://www.sexlinien.dk/

Jeg er ikke klar over, om du har talt med hende efter I var sammen i januar? Hvis du har mod på det, så vil jeg foreslå, at du prøver at kontakte hende.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det lyder uoverskueligt at gøre. Men jeg tror på, at det kan være godt for jer begge to.

Du bestemmer helt selv, hvordan du vil kontakte hende. Hvis det var mig, tror jeg, at jeg ville skrive til hende. Når det er på skrift, får hun muligheden for at læse det igennem et par gange og tænke lidt over, hvad du skriver.

Det vigtige er nok at få sagt til hende, at du faktisk bliver påvirket af det her, og du gerne vil tale med hende om det, der skete i januar.

Vælger du at sende en besked til hende, så kan der måske stå noget lignende:

”Hej (navn). Jeg håber, du har det godt. Her den anden dag sagde en ven til mig, at du har fortalt nogen, at du er blevet voldtaget af mig. Det blev jeg meget ked af at høre – og jeg blev også ret bange. Bange for hvad der kan ske med mig, og bange for om du virkelig tænker, det var en voldtægt. Det gør mig ked af det, hvis du har gået og haft det rigtig dårligt over det. Kan vi snakke en dag? Det tror jeg, kunne være godt for os begge. De bedste hilsner (dit navn)”

Hvis du møder pigen med den slags undren og bekymring, så kan det være, hun bedre forstår, at det er meget alvorligt og ubehageligt at blive udsat for anklagerne.

Det kan også være, at du er et sted lige nu, hvor du slet ikke ønsker at skrive til hende. Det er også okay. Lige meget hvad tænker jeg på, om du allerede har delt lidt af det med dine forældre?

At tale med dine forældre kan også lyde grænseoverskridende, men jeg tænker, at det ville være rigtig rart for dig at have dine forældre at støtte dig op af. Det kan også være en kæmpe lettelse at få ”prikket hul på ballonen” og sagt det højt til nogen.

På et roligt tidspunkt kan du prøve at sige:

”Mor/far, jeg vil gerne snakke med jer om noget, der er vildt svært for mig at sige. Der er en pige, som har dannet rygter om mig. Hun siger til andre, at jeg har voldtaget hende – og mange af mine venner vil ikke snakke med mig.”

Måske du har en sød lærer, du hellere vil snakke med? Du kan sagtens skrive til din lærer, selvom det er sommerferie. Så kan læreren svare tilbage, hvis det er muligt.

Lærere er vant til at tale om ting, der er svære, og hvis du og pigen mødes for at snakke, så kan din lærer hjælpe jer med at få en god snak ved at være i rum med jer. Kunne du have mod på at spørge din lærer, om han/hun vil hjælpe med det?

Det er så godt, du allerede har skrevet til mig. Jeg tror på, at du kan åbne for nogle af tankerne overfor dine forældre eller en lærer.

Måske har du brug for at øve dig, før du snakker med dine forældre. Vores nummer er 116111 – her sidder der søde rådgivere, du kan snakke med helt anonymt.

Du kan også altid skrive eller ringe igen, hvis det bliver ved med at fylde rigtig meget i dig.

Et stort knus fra mig og de allerbedste tanker

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.