Tvang til snifning.

Hej BB!

Jeg skriver ind, fordi jeg føler der er ved at ske noget der ikke bør ske. Det handler om Lightergas. Lad mig starte fra starten.

Jeg var til Lan party hos mine venner. Jeg opdagede pludselig at en af mine venner fiskede en lighter op af lommen, han tog den op til næsen og holdte sin tommelfinger for det andet næsebor.

Han sniffede så indadede og spurgte om jeg ville prøve. Det gik op for mig at de andre også gjorde det, alle undtagen mig. Jeg var lidt usikker, men de sagde det føltes godt, så jeg prøvede én gang.

Nu gør jeg det så 2-3 gange om dagen, det går mig på og jeg kan mærke svimmelhed. Jeg er bange for at jeg får hjerne skader.

Det skal lige siges jeg er 14 år og er en dreng.

Jeg har brug for at få hjælp, for jeg er bange for at dø.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Først vil jeg fortælle dig, at jeg har talt med andre unge, der har haft svært ved at sige nej over for deres venner. Og derfor er kommet til at gøre noget, de egentlig ikke ville. Det kræver et enormt mod at sige fra over for sine venner. Man tænker over, hvad de mon vil tænke, hvis man siger nej – vil de stadig være venner med mig eller vil de synes, jeg er mærkelig. Er det mon tanker, du kan genkende?

Dernæst er jeg nødt til at fortælle dig, at det er rigtig farligt at sniffe lightergas. Hvis man sniffer lightergas i en længere periode, kan det ødelægge din hjerne. Din hjerne er stadig under udvikling, og den har brug for, at du passer på den!

Du lyder som en dreng, der gerne vil passe på dig selv – og som også kan mærke, at lightergassen skader dig. Derfor er det vigtigt, at du hurtigt får stoppet dit misbrug. Har du mon talt med nogle voksne om, at du sniffer? Tit skal man nemlig have hjælp til at stoppe.

Jeg ved fra andre unge, at det kan være grænseoverskridende at skulle fortælle fx sine forældre om det. Men dine forældre har også været unge engang. Og måske har de selv prøvet at være udsat for gruppepres. Hvis du vælger at fortælle dine forældre om det, vil de måske blive  vrede først. Det skyldes sikkert, at de bliver bange. Vreden vil gå over igen. Og selvom det er ubehageligt, at de bliver sure – så er det værre ikke at komme ud af sit misbrug.

Du kunne skrive et brev eller en SMS til dine forældre, hvor du fortæller, at du har følt dig presset til at gøre noget dumt. Og at du nu har brug for deres hjælp. Hvis du skriver sådan, så vil de kunne læse, at du selv har erkendt, at du har gjort noget dumt. Og så bliver de nok mindre sure. Du kunne også vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar.

Hvis det er for svært for dig at tale med dine forældre, så find en anden voksen. Din lærer, sundhedsplejersken på skolen, en af dine venners forældre. Det er nemlig  vigtigt, at du meget hurtigt får noget hjælp.

Du kan alene eller sammen med den voksne også kontakte DCAA. Læs mere på http://www.dcaa.dk/. De er vant til at hjælpe og rådgive børn, unge og voksne om alle mulige slags afhængigheder.

Selvom du lige nu står i en dum situation – så har du også lært noget. Du har lært, hvor vigtigt det er at kunne sige nej. Også selvom man føler sig presset og måske er den eneste, der siger nej.
Det er en kæmpe styrke, at kunne passe på sig selv. Derfor er vigtigt, at man øver sig i at sige nej – det er en vigtig egenskab, som du tit vil få brug for, også i dit voksne liv.

Næste gang du føler dig presset til at gøre noget, du ikke har lyst til, så øv dig i at sige nej. Du kunne f.eks. sige: “Nej tak, det er ikke lige mig.” Det er en pæn måde at sige nej på. Og mange mennesker ser faktisk op til andre, der tør at sige fra.

Jeg ønsker dig held og lykke med hurtigt at få talt med en voksen – gør det allerede i dag. Også held og lykke med at passe på dig selv. Du har nu en erfaring, der sikkert gør dig rigtig god til at sige fra fremover.

Mange tusind hilsner fra

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug