Brev
Snus
Hej, jeg er en pige på 14 år der har taget snus rimelig mange gange.
Det startede her for under en måned siden hvor en af mine veninder havde snus på sig, jeg havde aldrig prøvet det før og var meget nysgerrig, så selvfølgelig skulle dumme jeg tage det her snus. Det var sjovt synes jeg, det kildede helt i kroppen og jeg havde det faktisk slet ikke dårlig bagefter.
Så gik der et par dage og min allerbedsteveninde som jeg er sammen med hver dag (næsten) vælger at købe en snus pakke. Så allerede der begynder hun at blive afhængig. Så her for et par uger siden er hun begyndt at tage snus dagligt, og da jeg også er sammen med hende tager jeg for det meste også. Jeg har lovet mig selv mange gange jeg ville stoppe, det er bare svært.
Det er ikke fordi jeg bliver presset eller er afhængig selv, det er bare sjovt synes jeg. Men nu har jeg rigtig tænkt mig at stoppe og ikke tage det mere, men det bliver nok lidt svært da min bedsteveninde tager det så meget (samt de venner vi også er sammen med) Men nu er mine fortænder begyndt at rejse sig lidt, sådan at tandkødet er lidt længere oppe end det plejer at være.
Hvad kan jeg gøre for at gøre mit tandkød bedre og så at det forsvinder? Og hvordan kan i hjælpe med at stoppe med at tage?
Hilsen den meget bekymrede pige ❤️
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Hvor lyder det bare dejligt med så godt et venindeskab, I har. Jeg forstår godt, at du også gerne vil prøve snus, når din veninde gør det. Der er mange unge, der får en følelse af fællesskab, når de gør det samme som deres veninder. Men det er jo også vigtigt, at man kan være veninder, uden at man skal gøre de samme ting. Det håber jeg da, at der er plads til i jeres venskab.
Supersejt, at du har mærket efter på dig selv og været opmærksom på dit tandkød.
Jeg fornemmer, at du har styrken til at sige nej tak næste gang, du bliver tilbudt snus. Det er en start til at stoppe med snus. Selvom jeg godt ved, at det er svært i starten.
Du kunne måske tage et stykke tyggegummi, når de andre tog snus eller et stykke lækket slik. Måske lyder det fjollet, men det kan være godt i en periode at sætte putte noget i munden i stedet for snus.
Du har ret i, at snus laver tandkødsskader, præcis som du beskriver. Så jeg vil forslå dig, at du går til din skoletandlæge og får den helt rigtige vejledning, som passer lige præcis til din mund.
Jeg ved godt, at det måske kan være lidt svært. Måske kan det hjælpe, hvis jeg siger, at tandlægen er vant til at vejlede unge i, hvad de skal gøre ved ryge og snus skader i munden.
Jeg vil foreslå dig at kigge https://netstof.dk/. Der kan du både få vejledning omkring snus fra eksperter på feltet samt skrive med andre unge om snus – måske kunne det være rart at høre om andres erfaringer, som har stået i samme situation selv?
Håber, du holder fast i dit mod til hjælp. Du kan blive en god rollemodel for andre unge – det har jeg stor respekt for. Der skulle være mange flere af din type.
Har du brug for lidt mere snak, kan du ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilser fra BørneTelefonen