Brev
Slået ud på Morfin…
Hej bt.
Er en pige på 16 år som har lavet mange dumme ting i mit liv.. Har taget meget stoffer og lavet meget kriminalitet. Har også sat på en lukket afdeling i et halvt år.
Jeg bor nu på et åbent opholdssted. I dag skulle de tage urin prøve på mig, og den slog ud på morfin. Jeg har ikke taget noget morfin, tager kun allergi piller som hedder “alnok” (mod høfeber). De udleverer mine allergi piller hver aften. Problemet er at de ikke stoler på mig når jeg siger at jeg ikke har taget morfin. Jeg har snart været clean fra alt i 10 måneder, og det er jeg rigtig stolt af. Hvis de torr at jeg har taget noget morfin vil de få en stor konsekvens for mig.. hvad skal jeg gøre, jeg har sagt at jeg vil tage en ekstra test for at se om det var en fejl. Hvordan kan jeg bevise at jeg ik har taget noget?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det sejt, at du har ændret så mange ting - og at du nu er nået til, at du bor på et åbent opholdssted. Sikke en flot udvikling, som du virkelig skal være stolt af.
Jeg kan forstå, at du har fået taget en urinprøve, der har vist et resultat, der ikke passer. Jeg tænker, at det må være rigtig hårdt for dig.
Men omvendt håber jeg sådan, at du også kan se det fra personalets side. At de kun ønsker det allerbedste for dig. Så når de ikke "stoler" på dig, så handler det ikke om dig, men om resultatet af en prøve, som de er nødt til at stole på. Det er de, fordi de arbejder med mennesker, der er i et misbrug eller tidligere har været det. Og når mennesker er i et misbrug, er de desværre så presset, at de måske kan komme til at lyve. Ikke fordi, de vil gøre andre ondt, men fordi det er ”stofferne”, der taler og styrer dem. Derfor følger personalet nogle strikse regler, som de er nødt til. Også i dit tilfælde, hvor det ikke handler om stoffer, men nogle ufarlige allergipiller.
Du kan jo prøve at høre dem, hvad du kan gøre anderledes i fremtiden, så I sikrer jer, at allergipillerne ikke påvirker dine urinprøver. Måske kan I tale med din læge om Alnok kan krydsreagere og slå ud på en morfintest? Hvis det er tilfældet, så er det nok en idé at få andet allergimiddel, der ikke påvirker testen.
Lige nu håber jeg derfor, at kan se fremad og ikke tænke på den dumme prøve, men i stedet tænke på alt det, du indtil videre har opnået. For det er meget flot og i den grad noget, du skal være stolt af.
Jeg håber, mit brev måske har hjulpet dig en smule? Og husk så, at det er vigtigt at fortælle personalet, hvordan prøven har påvirket dig, så de ved det. Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen