Brev
Skal jeg droppe kontakten?
Jeg mødte for to måneder siden en fyr i byren og tog hjem med ham. Siden havde jeg ikke haft kontakt med ham, indtil han skrev for en 5 dages tid siden. Vi mødtes igen et sen aften og jeg er lynhurtigt blev lukket ind i hans verden.
Han har angst og tager angstdæmpende medicin og har generelt et misbrug af piller og hash. Han har afsluttet gym og laver nu ikke noget, hvilket er en stor grund til at hans tilstand.
Jeg tog 2 mg xanax sammen med ham, da jeg ikke var klar over hvad det egentligt var, men egentligt bare gerne ville slippe hæmningerne.
Det skal lige nævnes at det var min egen beslutning, men jeg kan stadig ikke lade være med at være sur på ham og give ham skylden – dog er det jo bare normalt i hans miljø, så jeg tror ikke han er klar over hvor meget det betyder for mig.
Jeg har været angst over bivirkninger og læst løs på nettet lige siden. De seneste par 2-3 dage har jeg ikke kunne hænge sammen. Jeg tænker konstant på den pille jeg tog, hvad den har gjort, om jeg kan mærke bivirkninger på længere sigt. Jeg kan få hjertebanken helt pludseligt, jeg ryster over det hele, min hukommelse svigter.
Jeg plejer at være et meget organiseret menneske med styr på både mine planer og mine tanker – lige nu er alt er rod.
Jeg tænker også meget på ham. Jeg vil gerne hjælpe ham, men jeg ved simpelhent ikke om vi er 2 for forskellige steder i livet. Og jeg føler lidt at jeg skal træffe min beslutning nu, så mine følelser ikke tager fat; jeg har jo først lige lært ham at kende. Jeg vil bare gerne have mit liv til at hænge sammen.
Jeg har hverken fortalt mine forældre om pillen eller om ham. Jeg har ikke lyst til at formulere hvordan jeg har det i den sammenhæng, for så vil de aldrig stole på mig igen. Hvad gør jeg? Hvem skal jeg snakke med? Skal jeg cutte alt nu?
Jeg føler mig så alene og jeg føler at ingen af mine veninder kan forholde sig til det. Jeg er bange for alt kulminerer og jeg bliver skør. Jeg har dog også lyst til at være sammen med ham her og hjælpe ham. Jeg er bare helt ude af stand til at vurdere hvad jeg helst vil og hvad der er bedst for mig.
Ved I hvor farligt xanax er? 2 mg, første gang prøvet og jeg døjer ikke med angst (regner jeg da med). Jeg tog den da jeg havde drukket. Kan i ellers henvise mig til et andet sted hvor man kan skrive når det drejer sig stoffer?
Man kan læse meget på nettet, og selvfølgelig skriver det at xanax og alkohol er farligt (ja direkte en dødelig kombi) og så skiver de om hvad der sker hvis man ofte tager det. Men hvad med i min situation? Vil jeg kunne mærke noget fremover?
Jeg synes det her brev har været utroligt svært at skrive, for jeg ved ikke om det at blive forelsket er mit problem, hans helbred, at jeg tog en pille – det er nok en kombination af alt. Jeg er ude af stand til at træffe beslutninger.
Jeg er ikke i skole i dag og har ikke kunne spise noget de seneste par dage. Jeg føler mig helt på bunden, men samtidig er jeg glad for at jeg har mødt ham og vil ikke give afkald på det.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Jeg kan godt forstå, hvorfor du har det, som du har det lige nu. Hvor er det godt, du skriver herind, selvom det var svært!
Du skal nemlig slet ikke gå rundt med alle de forvirrende tanker og følelser alene. Der er ikke noget at sige til, at dit nye bekendtskab og dét, at du prøvede xanax har sat gang i en hel masse.
Jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvilket ben du skal stå på i forhold til drengen, du har mødt i byen. Det lyder som om, at han har lukket dig ind i sin verden og betroet dig en masse ting om sit liv, og måske føles han rar og sjov at være sammen med? Men det lyder også som om, han er et rigtig svært og farligt sted lige nu, hvor han har brug for professionel hjælp. Og du kan ikke give ham al den hjælp, han har brug for. Hvis man er afhængig af hash eller stoffer, skal man hjælpes af professionelle mennesker. Mon hans forældre ved, hvordan det står til med ham? Eller er han måske flyttet hjemmefra?
Der er nemlig mange tilbud til unge, som er blevet afhængige af hash, stof eller piller. Der er også tilbud for pårørende, som i det her tilfælde kunne være dig. Man kan f.eks. klikke ind på KABS, som har en telefonrådgivning, hvor man kan ringe og tale om situationen og få gode råd til, hvad man kan gøre for den, man kender, som har et misbrug. Man kan også kontakte Misbrugsportalen, som også har en gratis rådgivning, og hos Netstof.dk kan man bl.a. andet skrive et brev, som en læge eller en psykolog besvarer. Alle kommuner har også tilbud til unge, der bruger stoffer og som også selvmedicinerer sig, uden at lægen er med i det. Det er ret farligt at blande og eksperimentere, så han skal have hjælp fra professionelle.
Det er rigtig vigtigt, at du passer på dig selv og ikke går rundt alene med det her. Hvis du ikke er klar til at tale med dine forældre om det endnu, kan det være, du kan tale med en af dine veninder, ringe til os på BørneTelefonen eller til en af de rådgivninger, jeg har linket til. Der er vigtigt, at der er nogen, der støtter dig, og det er også vigtigt, at du fortæller nogen om, hvordan du har det i kroppen. Når man har taget xanax, kan man godt mærke nogle bivirkninger i et stykke tid efter, man har taget dem. Det kan f.eks. være lidt angst. Derfor tænker jeg, at det måske ville være godt at tage en tur til lægen. Hvis du ikke lige har været alene ved lægen før, er det, du skal gøre, at finde dit gule sygesikringskort, hvor din læges telefonnummer og adresse står på, ringe til receptionen (som typisk har åbent mellem 9-14) og bestille en tid. Hos lægen kan du sige det hele, som det er. Hvis du er over 18 år, har lægen tavshedspligt, og det, du fortæller, vil derfor ikke komme videre.
Nogle gange kan det hjælpe at få snakket med en, der ved noget om det, man er bange for. Måske stopper de ting, du oplever i kroppen og hovedet, når du har snakket med din læge. Det kan også være, at lægen har nogle råd til, hvordan du kan give din krop og dit hoved noget ro.
Jeg vil slutte brevet her af med at sige, at det er helt rimeligt, at du er i tvivl, om du skal cutte kontakten til drengen fra byen, når han er det sted, han er lige nu. Nogle gange er den bedste måde, man kan hjælpe et andet menneske på, at sige at det gør for ondt at stå på sidelinjen og se på, at personen har det dårligt og bedøver sig selv med piller. Hvis du har kræfter til det, kan du evt. sige til ham, at du gerne vil hjælpe ham med at søge hjælp – eller hjælpe ham med at tale med en voksen tæt på ham, der kan hjælpe.
Hvis du gerne vil tale lidt mere om, hvordan du kunne gøre det, kan du ringe til en af de rådgivninger, jeg har henvist til, eller SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Det er rigtig godt, du har åbnet op og skrevet herind! Og det er vigtigt, at du fortsat passer rigtig godt på dig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen