Overgreb

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tusind tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at oplevelsen i Afrika er noget, der fylder meget i dine tanker, og jeg kan også godt forstå, at du føler dig bange. Jeg håber, mit svar hjælper dig.

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft, og jeg er glad for at læse, at du har prøvet at snakke lidt med dine tætteste venner om det – selvom det er svært. Har du mon også prøvet at tale med dine forældre? Jeg tænker nemlig, som det aller første, når jeg læser dit brev, at det er vigtigt, at du får talt med en voksen, som er tæt på dig, om det, du har været udsat for. Det, du har oplevet, er nemlig et overgreb, og sådan en oplevelse er noget, man har brug for hjælp til at komme over. Hvis du f.eks. taler godt med din mor, vil hun kunne trøste og støtte dig, og finde du af, hvordan du kan komme over de følelser, du får, når du tænker på oplevelsen.

Din mor kan også gå med dig til læge, så han/hun kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp, der vil være god for dig. Det kan f.eks. være, at det ville være godt for dig at have et par samtaler med en psykolog. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at bearbejde oplevelsen, så du kan slippe følelserne af at være bange – og ked af det.

Du fortæller, at du var fuld, og at du kom til at sniffe noget, den dag oplevelsen fandt sted. Og du fortæller om nogle forskellige “blackouts” – tidspunkter, hvor du ikke var ved bevidsthed eller hvor du ikke kan huske, hvad der skete. Når man har haft blackouts i løbet af en aften, betyder det også, at man ikke kan være helt sikker på, at man kan huske alle detaljer fra aftenen, og det får mig til at spekulere på, om der kan være sket andet, som måske kan have været meget grænseoverskridende for dig. Når man taler med nogen om sådan en oplevelse, kan det være, at der dukker flere og flere ting op, som man så har brug for hjælp til også at komme igennem. Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé at blive undersøgt af lægen. Jeg kan ikke helt læse, om manden fra skoven endte med at udføre et fuldbyrdet samleje med dig (og det er måske heller ikke sikkert, at du selv helt kan huske det?), så det ville f.eks. være godt at blive tjekket for seksuelt overførte sygdomme, så du er helt sikker på, at alt er, som det skal være.

Jeg kan næsten læse, at du allerede ved det, men det kan være meget farligt at sniffe stoffer. I værste fald kan man faktisk dø af stofferne, hvis man får sniffet for meget eller hvis ens krop ikke kan arbejde med stoffet. I andre slemme tilfælde kan man blive hjerneskadet eller være i livsfare, fordi man ikke ved, hvad man laver – og så kan man komme ud i mange forskellige uheld. Men uanset, hvor fuld og skæv, du har været, er intet af det, der er sket, din skyld. Manden burde have set, at du ikke havde lyst – og at du slet ikke var i stand til at forstå, hvad der faktisk skete. Det, manden gjorde, var slet ikke OK, lige meget om du fik sagt nej med ord.

Man kan godt være meget nervøs over at skulle tale med sine forældre om noget, der er så svært, men det er simpelthen så vigitgt, at du får det gjort, så du kan få hjælp til at komme over den ubehagelige oplevelse, og så du kan tale med din læge.

Hvis du ikke synes, du har det godt med dine forældre, kan du tale med en anden voksen, som du har tillid til. Det kan være en moster, en storesøster, en lærer eller måske en venindes mor? Det er ikke vigtigt, hvor du kender den voksne fra – det vigtige er, at du får talt med nogen. Jeg kan godt forstå, hvis det er en rigtig svær samtale, og det kan være, at det ville være rart for dig at have en af dine tætte venner ved din side, når du taler med en voksen? Du kan også vise en voksen dit brev til mig sammen med mit svar. Det kan sommetider gøre en svær samtale lidt lettere.

Hvis du har brug for at “øve dig” på samtalen, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen og fortælle om hele situationen. Hvis du vil, kan du oplyse brevets ID-nummer til den rådgiver, du kommer til at snakke med, og så kan I tale sammen ud fra det.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.