Min veninde er på stoffer

Hej jeg er 14 år og min veninde tager stoffer hendes mor døde sidste år og hendes far har vand i lungerne

jeg snakker tit med hende om det for hun er ret ked af at hun er afhængig af noget lort

hun siger jeg ikke må sige det til nogle voksne men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Håber i vil hjælpe mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, hvor er det godt du vælger at skrive herind til. Jeg tænker din veninde er rigtigt heldig, at hun har sådan en god veninde som dig. Selv om din veninde har bedt dig om, ikke at tale med nogle voksne om hendes afhængighed, er det helt rigtigt af dig, at du beder om hjælp på hendes vegne. Når nogen begynder at tage stoffer, og det er uanset om det er voksne eller børn, er det ofte meget vanskeligt for dem at stoppe igen. Det gælder både for børnene og for de voksne, at det typisk er noget de skal have professionel hjælp til.

Uanset hvor meget du gerne vil hjælpe din veninde til at stoppe, er det derfor nærmest en umulig opgave for dig. Alligvel tænker jeg, der er flere måder du kan hjælpe din veninde på. Hvad mon hun vil sige til, at du viste hende dit brev herind til BørneBrevkassen sammen med mit svar? Måske vil hun lige i første omgang reagere negativt på den ene eller anden måde, men du kan jo fortælle at man er helt anonym, man du skriver eller ringer til os og så kan du foreslå hende, at hun selv prøver at kontakte BørneTelefonen på 116 111, vi vil rigtig gerne hjælpe din veninde med nogle råd til hvordan hun kan få det bedre både i fohold til stoffer, men også i forhold til den sorg hun måske går med efter hendes mors død.

Der er mange grunde til at nogen begynder på stoffer og lign, men de ting din veninde har oplevet omkring hendes mors død, og måske også bekymringer omkriing hendes fars sygdom, kan jeg godt se, at sådan noget som stoffer kan virke som en fristene flugt fra virkeligeheden for hende. Alligevel er det ikke et godt valg, og derfor er det nødvendigt for din veninde med voksenhjælp.

Måske er der andre voksne omkring din veninde som hun kan betro sig til, og på den måde få sat noget hjælp igang for hende. Mon hun kan tale med en af hendes lærere, noget familie eller måske med hendes skoles sundhedsplejerske? Er det nogle du kan foreslå hende at tale med? Som du skriver, er din veninde ked af hendes afhængighed, så måske I sammen kan gå ind på www.dcaa.dk/, som er en hjemmeside, hvor man dels kan læse om forskellige former for afhængighed, samt få gratig og anonym rådgivning?

Har du selv fortalt dine forældre om, hvad det er for udfordringer din veninde står med? Måske er du i tvivl om, det er okay du fortælle det til dine forældre, selv om du har lovet ikke at sige det? Selv om du har lovet at holde tæt, bør du alligevel betro dig til dem. En god tanke i den retning er, at gør en hemmelighed dig glad og varm om hjertet, er den god at beholde for sig selv. Gør hemmeliigheden omvendt ondt at tænke på, og måske får dig til at spekulere og være bekymret, så er det en hemmelig, der bør deles med andre. På den måde kan en sådan byrde, blive delt mellem flere ansvarsfulde, der kan hjælpe med at løse hemmeligeheden.

Kan du som en anden mulighed for at hjælpe din veninde, foreslå hende at kontakte hendes læge? Jeg tænker i den retning, fordi en læge også kan tale med din veninde om den sorg hun måske går med efter hendes mors død. Mange kommuner har sorggrupper for børn og unge der har mistet deres forældre, sådan at børnene kan få hjælp til, at komme videre efter tabet af deres forældre, hvad tænker du om den ide?

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver. Måske kan du ringe sammen med din veninde, på den måde hjælper du hende, ved at være der og støtte hende. hvad tænker du om den ide?

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug