Min laterlige klasse :(

Kære børnetelefonen

Jeg er 16 år og går på gymnasiet. Jeg har en del problemer som jeg går mig virkelig meget på og det er primært i min klasse at der er disse problemer. Det første er at mange i klassen synes at jeg er en der tager skolen for seriøst og at jeg er alt for strik. f.eks. i dag hvor at der var nogle der snakkede om at de skulle drikke(alkohol) på vores studietur. Jeg skrev bare hvorfor det var så vigtigt at “drikke” på en studietur. Og alle synes bare at jeg skulle slappe af. Siden det har jeg følt at folk synes jeg er latterlig og kedelig. Og jeg kan ikke holde det ud. Jeg er træt af at folk synes jeg er sådan.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Tak for dit brev. Det kan tit være en udfordring, at starte i gymnasiet,  der er meget mere målrettet end folkeskolen. Desværre er der ret mange unge, når de starter på gymnasiet, tænker meget på fester og alkolhol. Der er omvendt også mange unge, der som du, fra starten af gymnasietiden tager undervisningen alvorligt og bare ikke behøver alkohol for at feste. Derfor ved jeg, at selv om du måske kan føle det sådan af og til, ikke står alene med din holdning til at gøre noget ud af skolen og tage afstand fra alkohol i for store mængder. Når du har en følelse af, at de andre ser skævt til dig,  kan det så have noget at gøre med, at den  gruppe måske fylder og larmer en del mere i hverdagen? Måske fylder deres holdninger så meget, at det kan være svært at se om det er alle andre, der er enige...

Har du lagt mærke til, om der er andre i din klasse, som ikke deltager i snakken omkring alkohol til festerne? Måske er der ikke andre end dig, der har haft sammme mod til direkte at sige noget modsat dem som synes de skal være meningsdannere i klassen - eller bare ikke tør står op for andre synspunkter. Mon der er andre - en mere, som ikke deltager så meget i alkohol/fest snakken? Måske kan du ikke lige sætte ansigter og navne på i første omgang, men prøv eventuelt at lægge mærke til om det er alle de andre i klassen, der aktivt deltager i snakken. Ud over en masse fest aktiviteter, der nærmest altid er på et gymnasium, ved jeg at der på mange gymnasier også er forskellige studiegrupper, interessegrupper - grupper, hvor det er ok at være seriøs og stolt af at nørde med sine fag og interesser (idræt, musik, teater, skak...). Grupper hvor der er andet i fokus end alkohol og fester. Er det en ide for dig, at undersøge hvilke grupper der er på netop det gymnasium, måske er der læsegruppe, kreativ gruppe eller noget helt andet? Hvis der ikke er nogen gruppe, som lige fanger din interesse, kan det så oven i købet være en ide for dig, at du selv opretter en studiegruppe? Hvis du er usikker på, hvordan du eventuelt kan gribe sådan en udfordring an, kan det være en ide for dig, at tage kontakt til din studievejleder eller kontaktlærer?

Selv om du måske ikke lige tænker, at ideen med studiegruppe er dig, kan det så alligevel være en mulighed for dig, at talte med din kontaktlærer eller studievejleder? Det kan være en af dem, kan give dig nogle råd og fif til, hvordan du bedst griber tingene an, er det en mulighed for dig?

Jeg håber du står fast på dine værdier og holdninger, og bruger tiden på det som du synes er vigtigst for dig. Jeg håber da også, at det er ok at gå til fest med klassen, selvom man ikke har behov for eller lyst til at drikke alkohol. Ellers kunne det jo være noget gymnasiet burde sætte fokus på, så alle kan trives.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe eller sms'e ind til os på 116111 og tale med en rådgiver.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug