Brev
Kokain
Hej Børnetelefonen,
For noget tid siden tilbød en af mine kammerater mig noget kokain. Til at starte med var det dejligt, jeg følte mig stolt og glad. Men efter noget tid begyndte jeg at få nedtur. Så jeg begyndte at sniffe mere, og nu er jeg helt vildt afhængig af det, og jeg kan ikke stoppe.
Jeg håber, I kan hjælpe mig.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Mange tak for dit åbne og ærlige brev – det er mega sejt, at du skriver herind. Det kræver mod at åbne op omkring et emne som stoffer. Mange børn, unge og også voksne kan føle sig pressede af sine venner til noget, de ikke har lyst til. Det er fordi vi mennesker har brug for at være en del af et fællesskab. Så for at være sikker på at være en del af fællesskabet, kan man nogle gange føle sig presset til fx at tage stoffer, for at være med. Også selvom man egentlig ikke vil.
Jeg ved ikke, om det er sådan for dig? Men uanset hvad, kunne det måske være dejligt at snakke med nogen om det – kunne det være en mulighed? Måske du kunne snakke med din mor eller far om det? Eller en lærer du stoler på. Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Det lyder som om, du har været igennem en udfordrende tid, og det er forståeligt, at du føler, at du ikke kan stoppe. At indse, at stofbrug ikke længere er sjovt, og at det har udviklet sig til en afhængighed, er et vigtigt skridt i retning af at tage kontrol over situationen. Det kan nemlig være rigtig svært at stoppe, hvis man er blevet afhængig. Tit kan man kun stoppe, hvis man virkelig ønsker det og gerne vil give nogen lov til at hjælpe med det.
Du nævner, at din kammerat tilbød dig stofferne. Det kunne måske også være en mulighed, at I sammen snakkede med nogen om det? Så kan I hjælpe og støtte hinanden i processen. Der findes også rådgivninger ligesom BørneTelefonen, der specifikt tager sig af henvendelser om misbrug. Fx
TUBA:  https://tuba.dk/
Netstof: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/netstof/
Alle kommuner har også en anonym rådgivning, hvor man kan ringe ind og høre, hvordan man kan få hjælp. Nummeret på din kommune kan du se på dit sygesikringskort. Du kan læse lidt om kommunes anonyme rådgivning her.
Du er selvfølge også altid velkommen til at ringe eller skrive til os. Vi vil meget gerne lytte til dig. Vores telefonnummer er 116 111 og det er helt anonymt.
Jeg synes, at det er modigt af dig at skrive ind. Og jeg håber, at mit svar kunne give dig nogle idéer til, hvor du kan række ud efter noget hjælp.
Mange hilsner,
BørneTelefonen