Ked af det uanset hvad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Det kan gøre rigtig ondt at se, at nogen, man holder rigtig meget af, har det svært – og at personen kommer ud i nogle farlige situationer. Nogle gange kan man reagere ved at blive vred, fordi man bliver bange for, at der skal ske personen noget. Det kan være det, der sker, når du og sin mor bliver uvenner?

Det lyder nemlig som om, at du og din mor ellers har et rigtig godt forhold. Godt gået, at du lagde alle kortene på bordet og fortalte hende om hashen!

Som du helt sikkert allerede ved, kan man blive afhængig af hash. Når man først er blevet dét, kan det være rigtig svært at komme af med afhængigheden igen, og det kan godt være noget, man har brug for hjælp til. Nogle gange, har familien omkring én, også brug for at tale om, hvordan de bedst hjælper og støtter.

Hvis man ryger meget hash, kan man begynde at ændre sig. Man kan f.eks. få svært ved at være sammen med sine gamle venner. Måske har man slet ikke lyst til at snakke med nogen. Man kan også opleve, at ens krop er helt urolig, når man ikke ryger – og det kan f.eks. føles stressende. Det kan påvirke ens humør enormt meget. Man kan føle sig meget nedtrykt og ked af det.

Måske kan du og din mor starte med at tale med din læge? Hun/han ved nemlig, hvilke rådgivninger og tilbud der er, dér hvor du bor. Lægen har tavshedspligt, og det vil der garanteret også være, de steder, du kan få rådgivning og hjælp. Det betyder, at dine venner ikke vil få noget at vide om, at du får hjælp – med mindre du selv har lyst til, at fortælle dem om det en dag.

Det kan også være, at du og din mor har lyst til at kigge på Netstof’s hjemmeside, https://netstof.dk/. Dér kan man læse en masse om afhængighed. Under ’Find hjælp lige nu og her’ kan man også se lidt om, hvilke tilbud om hjælp der er, der hvor man bor.

Du er også meget velkommen til at skrive til os på Chatten eller ringe til os på 116 111, hvis du har andre spørgsmål eller har brug for at tale mere om det.

Det kan være svært at forestille sig, at man kan få det rigtig godt og blive glad igen. Men det kan du! Det kræver måske bare noget hjælp – og din mor og læge, vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad du har brug for.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug