Brev
Jeg ryger og drikker?
Hej,
jeg er 13 år og jeg har den her veninde som vi kalder L (det en intern joke) og så tre drenge.
L og jeg begyndte at ryge sammen. Hun er ét år ældre end mig. Så hun har nogle venner fra andre byer, som lige så stille fik hende til at ryge. Så røg hun lidt når hun var sammen med mig her og der. Til sidst ville jeg også prøve, så det gjorde jeg. Jeg kunne ikke lide det første gang, men endte så alligevel med at prøve det.
Så nu ryger jeg fast, jeg er kun 13. Og jeg er blevet bustet af min papmor. Min papmor er ligeglad, og hun lovede mig, at hun ikke ville sige det til min mor. (Min far finder ud af det hvis han gør, det jeg ret ligeglad med)
Men så har mig og L sådan et sted vi går hen når vi har brug for at være alene, (Vi er naboer) og vores sted er et forladt hus ingen nogensinde kommer hen til. Så vi har sat det i stand osv. Så har mig og L købt noget alkohol, og på fredag skal vi holde ”fest”. Os og drengene. Vi bliver seks personer, og vi har ligesom tænkt os at drikke, og ryge jo også.
Men det er lige så stille blevet til mere end bare smøger, det ender ud i hash, juu, marijuana og meget mere. Jeg var ude og shoppe i en stor by, da vi røg hash. Jeg blev så påvirket at jeg ikke kunne kontrollere noget, så jeg gik ud på en vej og jeg stoppede bare alle bilerne og skabte totalt kaos.
Så jeg tænker at det er okay hvis rygning fortsætter. Men at jeg så stopper med hash osv? Jeg er selvfølgelig kun 13, meget tidlig alder. Min søster ryger dog, og har røget siden hun var 15 (Sammen med vores forældre) og derfor troede jeg ligesom bare det var okay.
Tak for hjælpen, hilsen mig :))
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor det det godt, at du har skrevet. Jeg kan læse i dit brev, at du kender alle de dårlige ting ved rygning og hash - alt det, som jeg kommer til tænke på, når jeg læser dit brev.
Det er rigtigt flot, at du reflekterer over de ting, som du er nysgerrig på lige nu. Jeg kan høre på dig, at du og dine venner har det hyggeligt sammen. I prøver nogle ting af og har nogle planer, som måske giver lidt sommerfugle i maven.
Men jeg kan også høre på dig, at du godt ved, at det ene tager det andet. Først skulle i ryge lidt og pludselig har du røget hash og er ved at komme galt afsted. Du skriver også, at det er tidligt at ryge og drikke - det har du ret i. Bliv ved med at holde fast i din sunde fornuft, selvom jeg godt ved, at det kan være svært. Fordi jeg kan godt høre, at der også er meget fællesskab i de dårlige ting, som rygning og hash.
Det er, som du ved, mega dårligt for din krop og dit helbred at ryge. Rigtigt mange dør af at ryge over lang tid. Men jeg kan godt læse, at der i din familie er flere der ryger. Og så skal man være stærk for ikke at starte. Måske kunne du være et godt eksempel for de andre i din familie, ved ikke at starte med at ryge? På den måde, ville du også passe på sig selv.
Det er, som du nævner, en rigtig god ide at stoppe med at ryge hash. Hash er svært at styre, og det er ikke til at vide, hvordan man reagerer på det - præcis som den ubehagelige oplevelse, som du har haft. Det kan også være rigtigt svært at stoppe med at ryge hash.
Har du overvejet at snakke med din mor, eller en af de andre voksne, om at du ryger og om dine tanker? Jeg tænker, at det vil være godt for dig, at tale med de voksne om det. Måske kan du også tale med din søster om det?
Jeg tænker også på, om du måske kan tale med L om dine tanker og at du ikke vil ryge hash? Jeg tror, at det kunne være godt hvis hun vidste at du ikke havde lyst, så du ikke bliver presset. Det kan også være, at I kan prøve at lave nogle andre ting, når I hænger ud?
I kan også sammen prøve at kigge på hjemmesiden her: https://netstof.dk/ Her kan I læse om f.eks. hash og alkohol og andre unges brug af det.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til Børnetelefonen på 116 111, hvis du får brug for at vende tingene endnu en gang.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen