Klassekamerater ryger puffbar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Jeg kan godt forstå, at du har haft brug for at skrive til BørneTelefonen for at finde ud af, hvad du skal gøre.

Du har helt ret i, at det ikke er godt at begynde at vape, og at det kan være svært at stoppe igen. Helt ligesom med cigaretter er det nemlig både usundt og afhængighedsskabende – det er nemlig det samme stof “nikotin”, der er i.

Derfor er det nok også en god idé, at lærerne eller nogle andre voksne får det af vide, hvis der er nogle, der vaper i klassen. Så kan det nemlig være, at lærerne kan hjælpe børnene med ikke at få et problem med rygning og vape.

Men jeg kan også godt forstå, at du ikke har lyst til at være en sladderhank. Og slet ikke, hvis du ikke er helt sikker på det. Det lyder som om, at det er vigtigt for dig at være ordentligt og ikke sige noget usandt på den ene side. Og på den anden side bliver du måske også bekymret for dem, der vaper.

Jeg tror, at det kunne være en god ide at få talt med en lærer om det. Måske kan du sige til en lærer, at du ikke er helt sikkert, men at du er ret sikker. Faktisk synes jeg, at den måde, du fortæller om det her i brevet til BørneTelefonen, er rigtig god. Måske kan du sige de samme ting til din lærer? Du kan også overveje at læse dit brev op for din lærer eller skrive et nyt.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du også overveje at tale med dine forældre om det, før du taler med din lærer. Måske kan det give dig lidt mere sikkerhed i, hvad du skal sige.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug