Jeg har drukket

Jeg har drukket noget alkohol. Det var en hverdag og jeg tænkte mig ikke om. Jeg har drukket før men det var weekender, og jeg har VIRKELIG dårlig samvittighed. jeg har næsten fået frataget alt min frihed såsom kreditkort, kontanter, telefon, computer, aftaler med venner, mit værelse og mere, jeg skriver på min skolecomputer. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu hvor jeg har svigtet mine forældres tillid flere gange end den her, men den her gang føler jeg virkelig jeg har ødelagt noget værdifuldt, og jeg har svært ved at sove om natten samt problemer med at slappe af og tænke på noget andet.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng på 14 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Flot, at du skriver og tør sætte ord på den dårlige samvittighed. Hold fast i din ærlighed, for den skal være med til at hjælpe dig med at få din tillid hos dine forældre opbygget igen.

Det er altid øv, når man gør noget, man fortryder og som er over grænsen. Det ved du godt, at du har gjort og måske flere gange. Det, tænker jeg, er det første skridt til at begynde samarbejdet med din forældre, så I igen kan får tilliden til hinanden.
Jeg ville ønske at der fandtes en magisk sætning, du kunne bruge, men sådan er det desværre ikke. Jeg tænker, at det er super vigtigt, at dine forældre lige nu får af vide, hvor dårligt du har det, og at du er klar til at samarbejde med dem og vise dem, at de kan stole på dig. Det kan godt være, at du kommer til i en periode at skulle gøre noget, du ikke synes er rimeligt eller, at de bestemmer noget, du ikke må.
Forældre gør tit noget, som du oplever lige nu, fordi de ikke ved, hvad de skal stille op med deres unge for at få dem til at høre efter, som da de var børn. Du har en alder, hvor der sker rigtig meget, og du begynder at rive dig lidt løs fra dine forældre, og det kan være super svært som forældre at følge med i. Og husk at vi alle kommer til at gøre noget, som ikke helt var så heldigt. Det tænker jeg også, at dine forældre gør. Det lærer vi nemlig også noget af.

En måde, som jeg ved andre unge har løst problemer som dine, er ved at invitere sine forældre lidt med ind i dit liv ….hvad tænker du om det? Det er ikke, fordi de skal vide alt, men du kunne øve dig i at fortælle, hvem du er sammen – måske tage dine venner med hjem, så dine forældre kan hilse på dem, fortælle lidt om, hvad I laver, når I er sammen, hvordan du har det osv. Forældre kan tåle rigtig meget, men de kan ikke ret godt tåle at blive holdt uden for deres børns liv.

Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få snakket med dine forældre. Du kunne spørge dem om, I kunne snakke sammen og få lagt en plan for, hvordan I finder sammen igen. Din forældre har ansvaret for, at I får løst jeres konflikt, det er dem, der er de voksne og skal tage ansvar for, at det bliver gjort på en ordentlig måde med respekt for dig. Du kan måske tænke samtalen med dine forældre som en samarbejdssamtale, hvor I sammen finder på, hvad der kan fungere for jer. Du kan bruge dit ærlige brev og svaret til os at snakke ud fra som en støtte. Hvis du går har det dårligt over noget, så prøv at få en snak med dem om det, og hvad de kan hjælpe dig med.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Hvis du har brug for lidt mere snak, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at hjælpe.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug