Brev
Jeg er på stoffer som13 årig
Hej,
Jeg begyndte at tage stoffer da jeg var 13 år,
det hele begyndte med at nogen drenge tilbød mig og jeg sagde hele tiden nej tak.
Da jeg så sagde det til mine forældre at drenge gjorde det hele tiden, der kontaktede de de drenge forældre og min mor sagde så til mig at de nok skulle stoppe.
3 uger efter begynder de igen og jeg siger igen hele tiden nej,
men en aften der holdet en af drengene en fest som jeg var inviteret med til sammen med 2 andre piger, vi kommer så hen til festen og vi begynder at feste drikke noget alkohol og vi røg også nogen cigaretter,
da der så bar gået nogen timer kom en af drengene og spurgte om jeg ville ryge noget hash med ham og jeg var så fuld at jeg sagde ja,
vi gik så udenfor og røg den og lige siden da kan jeg ikke huske mere det eneste jeg kan huske er at alle mine problemer forsvandt og at jeg nød det, men efter nogen uger var jeg blevet afhængig af stoffer alle former for det og mine forældre fandt ud af det.
De blev sure og de sagde at jeg skulle have noget hjælp, men inder af det hjælp jeg har fået har hjulpet mig.
Jeg håber i kanhjælpe mig.
Hilsen den 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Det er flot, at du har overskud til at skrive til os. Når jeg læser dit brev, tænker jeg på dig som en stærk pige med mod og vilje. Det er stærkt, at du kunne sige nej så mange gange i starten, og at du under hele forløbet, har været god til at bede om hjælp hos dine forældre.
Virkeligheden skal helst ikke være noget, man har lyst til at komme væk fra. Men allermest være noget rart og behageligt, at være tilstede i. Når man bruger hash og andre stoffer til at komme væk fra virkeligheden, er man på vej ud i et misbrug, som man har brug for hjælp til at komme ud af igen - præcist som du også selv beskriver så flot.
Jeg ved fra andre unge, der skal stoppe med at tage stoffer, at det ikke altid lykkedes første gang. Eller at den plan, der er lagt til dem, ikke passer helt så godt. Men det er ofte sådan, at man på et tidspunkt finder den plan eller metode, som er den rigtige for lige netop dig, så du kan komme fri af stofferne.
Jeg tænker, at du skal holde fast i dine forældre og fortælle dem, at du har brug for en anden slags hjælp end den, du har prøvet. Fordi at det ikke virker for dig. Det er vigtigt, at du får hjælp af nogle voksne, der ved, hvad det handler om, når man skal stoppe med at tage stoffer. Dine forældre skal støtte dig, men ikke være dine behandlere.
Nu ved jeg ikke, hvem der har hjulpet jer indtil nu. Men kommunen har pligt til at hjælpe, når der er et problem i familien som jeres. De skal sammen med jer lave en plan for, at du kommer ud af stofferne. Og at dine forældre får hjælp til, hvordan de støtter dig bedst.
Dine forældre har mulighed for, at kontakte vores ForældreTelefon. Her kan de snakke med en rådgiver om, hvordan de bedst hjælper dig og hvor de kan henvende sig og få hjælp. Du kan vise dine forældre deres hjemmeside her.
Det kan være en rigtig god ide, at du eller dine forældre, snakker med din lærer, så skolen også ved, at du er i gang med at blive fri af stofferne.
Det kan være, at der er andre i din klasse, der har det som dig? Eller er på vej ind i noget, der minder om det, men ikke har det samme mod til at bede om hjælp. Derfor kan det mange gange hjælpe en klasse, at få snakket hash og stoffer igennem som f.eks. et emne i klassen.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og holder fast i din vilje til at få hjælp til at blive stoffri.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De Bedste hilsner fra BørneTelefonen