Brev
Jeg er ligegld?!
Kære BB
Jeg ved virkelig ikke hvilken kategori dette brev hører under men har bare brug for hjælp! Jeg er en pige på 14 år. Jeg har det virkelig godt, jeg har fantastiske venner, det går mega godt i skolen osv. Men jeg er begyndt at få en følelse af at være ligeglad. Det er fx meget i skolen og det jeg ikke må for mine forældre…
angående skolen er jeg begyndt at sige fuck det og lade være med at lave lektier. Jeg har altid været den der stille pige, der altid havde lavet lektier… Jeg er også begyndt at pjække, hvilket jeg aldrig har gjort før i tiden. Jeg går i 8. klasse, så skolen er jo begyndt at blive ret seriøs!
Angående det jeg nævnte tidligere med mine forældre, er meget sådan noget med alkohol, drenge og veninder… De har lige fundet ud af at jeg drikker, hvilket de ikke er specielt glad for men de har givet mig lov. Jeg må kun drikke det alkohol på 16,4% altså det en 16 årig må købe… Jeg køber selv alkohol, da jeg er meget udviklet og ligner en 16 årig åbenbart… Men jeg er nu begyndt at købe vodka, altså det man skal være 18 for at købe…. Jeg tænker bare “Hvad de ikke ved, har de ikke ondt af”. Jeg gemmer lige nu en flaske Cuba vodka, med 30% i så det er næsten dobbelt så meget som det jeg må drikke for mine forældre…..
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre? Hvorfor er jeg så ligeglad? Hvorfor er jeg så ligeglad med konsekvenserne?
Kh Den forvirrede og ligeglade
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg synes det er dejligt at høre du har gode venner og at det går godt i skolen. Det er gode elementer at have i sit liv. Udover det, så er det super positivt når vi som mennesker selv er i stand til at se hvad der fungerer godt i ens liv. Og det er du, når selv kan nævne noget godt i dit liv.
Jeg synes der er meget i dit brev der peger i retning af, at du er et samvittighedsfuldt menneske, og dermed ikke er så ligeglad som du umiddelbart selv opfatter dig som. Det, at du skriver herind viser mig, at du gerne vil ændre din situation. Hvis du var 100 % ligeglad med det hele, så havde du ikke skrevet herind. Jeg siger det, fordi jeg håber det kan hjælpe dig til at se, at du er et samvittighedsfuldt menneske. Måske kan du selv komme i tanke om andre ting som modbeviser den følelse du har med at være ligeglad?
Jeg kan godt forstå det ikke er sjovt, at der er ting du ikke må for dine forældre. Måske kunne du tale med dem om hvordan du har det med de ting du ikke må og hvad det gør ved dig? Og samtidig også have blik for de ting du gerne må. Jeg synes det er fedt, at dine forældre har ladet dig drikke, selvom de ikke er så glade for det. Det synes jeg peger i retning af, at de forsøger at møde dig hvor du er. Måske både du og dine forældre har brug for at finde ud af hvad hinanden går og tænker og føler. Når man sætter ord på hvordan man har det, gør det det ofte nemmere for andre at forstå en.
Du spørger, hvorfor du er så ligeglad med konsekvenserne. Det er svært for mig at svare på. Men hvis du og dine forældre taler sammen, så kan det være et skridt på vejen for dig, til at blive mindre ligeglad med konsekvenser. Du er i en alder, hvor mange oplever de samme følelser og tanker som du har. Man er i gang med langsomt at løsrive sig fra forældrene, har flere egne meninger og vennerne får en større plads i ens liv. Det er helt naturligt. Men når det påvirker så meget, at man ikke får passet skolen, så er det godt at stoppe op som du gør og mærke efter.
Jeg tror vi alle sammen kan have brug for en fridag/pjækkedag i ny og næ, da det giver mulighed for at lade op. Men det skal helst ikke tage overhånd –der skal være en balance i det. Har du lagt mærke til om der er en bestemt grund til du pjækker? Fx er der et bestemt fag du gerne vil undgå? Er det hårdt at komme op om morgenen? Giver det dig overskud? Bliver du et gladere menneske? Eller noget helt andet? Hvis du dykker lidt ned i grundende til du pjækker giver det dig mulighed for måske at ændre det. Eller acceptere at du er en der engang i mellem har brug for en fridag da den er gavnlig. Igen vil jeg opfordre dig til at tale med dine forældre og være ærlig omkring hvordan du har det. Måske du vil have det bedre med de ved at du ind imellem kan have brug for at lade op, måske endda du en gang imellem kan holde en fridag med din mor hvor I kan hygge sammen?
Når det er sagt, så er det godt at komme op og få passet ens skole, og så glæde sig til at få fri, hvor du kan hygge med dine venner. Måske du har mod til at tale med din lærer om hvordan det er at være dig lige nu? Du er bestemt ikke den eneste der går med disse tanker og jeg tænker hele din klasse kan have glæde af at læreren tager temaet op omkring hvordan det er at være 14 år, det kan du jo foreslå. Temaer omkring forhold til forældre, venskaber, alkohol og ja udvikling i teenageårene. Hvad tænker du om det?
De bedste tanker og hilsner Børnetelefonen