Brev
Jeg er blevet kriminel
(brevet er anonymiseret af hensyn til barnet og yngre læsere. Rådgiveren har læst hele brevet)
Hej
(…) Jeg blev smidt ud af skolen pga fravær og mine forældre blev tilkaldt. (…)
MVH.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er noget af en svær situation, du er havnet i. Der er mange ting, som kan gøre det svært at komme ud af det. Det tænker jeg, at du er klar over eller har en stærk fornemmelse for.
Du kan se, at dette ikke er en fremtid, du ønsker for dig selv. For at komme ud på en anden livsvej, er det nødvendigt at gøre en aktiv og bevidst beslutning. Du virker til at være en stærk person, som har tænkt meget over det. Du kan se, at det ikke er godt for dig. Det er rigtig godt at du kan se det og stærkt, at du vil noget andet.
Jeg ved ikke om du kan få støtte fra nogen, du kender eller om det er en beslutning, du holder helt for dig selv? Jeg kunne håbe for dig, at der er nogen, som støtter dig her... Men jeg har også en fornemmelse af, at du virker klar til at forandre dit liv.
Jeg ved, at du kan ringe anonymt til EXIT-kontaktpunkt på 4515 3630, der er åbent hvedage kl. 9.00-14.00. Her kan du få direkte hjælp og de kender til exit - det er deres speciale. De vil hjælpe dig med at komme sikkert videre. Du kan også læse mere om EXIT her: https://www.politi.dk/da/borgerservice/exit_fra_rocker_bandemilj%C3%B8et/ Den koordinator du taler med, vil guide dig, hjælpe dig og sikre, at du ikke står alene. Det er folk som kender til miljøerne og de betingelser, der hersker der. Jeg håber, du har mod på at ringe op og tale med dem. Du har jo mulighed for at få hjælp og mulighed for at lægge på, og tænke over det.
Her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med en bisidder. En bisidder kan tale med dig om de ting, du har brug for hjælp til omkring at få talt med kommunen. Det kan være at gå med til møder i kommunen og være med til at tale din sag. Vores bisdder kender til børn og unges rettigheder og vant til at gå med til møder i kommunen og tale med sagsbehandlere. En bisdder vil sikre, at du får den hjælp, du har ret til. Du kan også læse mere om vores bisidder, se om det er noget du tænker er noget for dig. Hvis du gerne vil have en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 eller ringe direkte til vores hovednummer på 35555559 og bede om at tale med en af vores bisiddere.
Du kan læse mere om vores bisdder, som man kan få gratis:
Du er velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis du har brug for det.
Jeg håber, du får taget et skridt mere så du kan få hjæp til at komme godt videre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen