Jeg er blevet kriminel

(brevet er anonymiseret af hensyn til barnet og yngre læsere. Rådgiveren har læst hele brevet)

Hej
(…) Jeg blev smidt ud af skolen pga fravær og mine forældre blev tilkaldt. (…)

MVH.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er noget af en svær situation, du er havnet i. Der er mange ting, som kan gøre det svært at komme ud af det. Det tænker jeg, at du er klar over eller har en stærk fornemmelse for.

Du kan se, at dette ikke er en fremtid, du ønsker for dig selv. For at komme ud på en anden livsvej, er det nødvendigt at gøre en aktiv og bevidst beslutning. Du virker til at være en stærk person, som har tænkt meget over det. Du kan se, at det ikke er godt for dig. Det er rigtig godt at du kan se det og stærkt, at du vil noget andet.

Jeg ved ikke om du kan få støtte fra nogen, du kender eller om det er en beslutning, du holder helt for dig selv? Jeg kunne håbe for dig, at der er nogen, som støtter dig her... Men jeg har også en fornemmelse af, at du virker klar til at forandre dit liv.

Jeg ved, at du kan ringe anonymt til EXIT-kontaktpunkt på 4515 3630, der er åbent hvedage kl. 9.00-14.00. Her kan du få direkte hjælp og de kender til exit - det er deres speciale. De vil hjælpe dig med at komme sikkert videre. Du kan også læse mere om EXIT her: https://www.politi.dk/da/borgerservice/exit_fra_rocker_bandemilj%C3%B8et/ Den koordinator du taler med, vil guide dig, hjælpe dig og sikre, at du ikke står alene. Det er folk som kender til miljøerne og de betingelser, der hersker der. Jeg håber, du har mod på at ringe op og tale med dem. Du har jo mulighed for at få hjælp og mulighed for at lægge på, og tænke over det.

Her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med en bisidder. En bisidder kan tale med dig om de ting, du har brug for hjælp til omkring at få talt med kommunen. Det kan være at gå med til møder i kommunen og være med til at tale din sag. Vores bisdder kender til børn og unges rettigheder og vant til at gå med til møder i kommunen og tale med sagsbehandlere. En bisdder vil sikre, at du får den hjælp, du har ret til. Du kan også læse mere om vores bisidder, se om det er noget du tænker er noget for dig. Hvis du gerne vil have en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 eller ringe direkte til vores hovednummer på 35555559 og bede om at tale med en af vores bisiddere.

Du kan læse mere om vores bisdder, som man kan få gratis:

 Du er velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis du har brug for det.

Jeg håber, du får taget et skridt mere så du kan få hjæp til at komme godt videre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug