Brev
Jeg er afhængig af stoffer
Hej, jeg er en dreng på 16 år.
Her for et halvt år siden prøvede jeg mine første stoffer (coke og mdma blandet), og allerede der havde jeg bare lyst til at tage det igen dagen efter.
Her efter gik der nogle uger før jeg ville prøve Xanax piller, og så prøvede jeg LSD.
Jeg har også røget hash i ca 8 måneder.
Problemmet er at jeg simpelthen ikke kan stoppe med at tage LSD og desværre sælger jeg det også.. Jeg er bange for at tale med nogen om det, da jeg normalt er en meget glad person.
Her den anden dag fik jeg det der hedder et ‘bad trip’, hvor jeg rystede og kold svedte gennem hele turen. Det skal siges at det varer ca 15-17 timer, og at det er absolut umuligt at sove når man er på det. Jeg vil meget gerne stoppe den her dårlige vane
Jeg ved at den åbenlyse vej frem er at tale med mine forældre om det, men jeg ved at jeg 100% bliver smidt på gaden så.
Jeg har også mistet den person jeg holder mest af i hele verden og alle mine tætte venner begynder at holde afstand til mig da de er bange for at jeg vil skyde dem hbis de siger noget forkert. Derudover skylder min familie flere millioner af kroner, og min far drikker alt for meget.
Jeg er bange for at jeg ikke selv kan stoppe, og skal også bestille en tid til afvænding i morgen, men ved virkelig ikke hvad der skal ske..
Håber i kender nogle ting der kan hjælpe med at stoppe sådan nogle dumme vaner som min
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Mange tak for dit åbne og ærlige brev - det er så flot, at du selv er kommet frem til, at du ønsker at ændre på din livssituation. Det kan være hårdt at komme igennem en periode, hvor man vil bryde med gamle vaner og mønstre -  derfor har man også brug for ekstra meget støtte og omsorg.
Hvorfor nogen vælger at tage stoffer, kan der være flere grunde til. De fleste holder selv op igen, men nogle fortsætter og kan ende med at blive afhængige af det. Og er man først blevet afhængig, skal man med stor sandsynlighed have professionel hjælp til at stoppe igen. Jo hurtigere man får hjælpen, jo større chance kan der være for, at man kommer godt ud af det. Især i din alder.
Når man er blevet afhængig af stoffer, kan det føles som en negativ spiral; i begyndelsen var det måske bare for at prøve det. Efterfølgende gør man det igen og igen - og måske bliver man afhængig. Det er dyrt at tage stoffer, så der skal nogle penge til. Derfor begynder nogle at sælge det eller lave anden kriminalitet…og sådan fortsætter den negative spiral, som er svær at bryde.
Det er derfor også SÅ flot, at du er nået dertil, hvor du kan se og mærke, at du gerne vil have, at det bliver anderledes. Det er et skridt på vej ud af spiralen. Du er heldigvis blevet bevidst om din situation, og du har desværre også allerede mærket nogle af de konsekvenser det kan have; nemlig at det er svært at stoppe og at man kan miste sine venner.
Det er vigtigt, at du får hjælp og støtte til at komme ud af afhængigheden. Det er dog vigtigt, at dine forældre ved, hvad der foregår, når du skal i behandling. Det vil de højest sandsynligt også blive bedt om at godkende. Men når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at dine forældre måske ikke selv har det helt store personlige overskud til at hjælpe lige nu - derfor er det vigtigt, at du også får hjælp et andet sted fra. Dine forældre må ikke bare smide dig på gaden. Så hvis det skulle eskalere på den måde, er det vigtigt, at du tager kontakt til kommunen, som skal hjælpe dig i sådan en situation. Du kan altid ringe til BørneTelefonen, hvis det skulle ske. Så kan vi hjælpe dig videre.
Jeg tænker, at du har brug for professionel hjælp til at komme ud af dit misbrug og det miljø som omkring det. Du skriver også, at du skal bestille tid til afvænning. Mon du allerede er kommet i kontakt med nogen, der kan hjælpe? Ellers er der flere muligheder for at få hjælp, og dem vil jeg fortælle dig om her:
Alle kommuner tilbyder åben og anonym rådgivning til børn og unge. Du kan prøve at kontakte din kommune eller læse mere på deres hjemmeside. De vil vide, hvilken type af hjælp der findes tæt på dig.
Du kan også kontakte din egen læge. Hos lægen kan I få en snak om de muligheder, der er for dig. Lægen kan henvise til den rette hjælp.
Headspace er en organisation, som udover at have de samme kontaktmuligheder som hos BørneTelefonen, også tilbyder møder ”ansigt til ansigt”. Ved at læse på deres hjemmeside, kan du finde den Headspace som ligger tættest på dig: https://www.headspace.dk/
Bor du i Københavns Kommune er U-turn måske noget for dig: https://uturn.kk.dk/
Til sidst tænker jeg på, om der er nogen tæt på dig, som kan støtte dig? Måske en lærer, en vens forældre, nogen fra din familie? Det er vigtigt, at du ikke står alene.
Jeg håber, at du får den professionelle hjælp som du behøver for at komme videre.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen