Brev
Hvordan stopper jeg rygter tidligt?
Hej børnetelefonen,
jeg har røget hash en gang, en klassekammerat var med.
Mine forældre fandt ud af det og vi har talt sammen om det. Jeg har ingen planer om at nogensinde ryge hash igen.
Men nu er der et andet problem, flere fra min klasse har fundet ud af det(nok igennem min klassekammerat).
Jeg vil helst ikke blive kendt som “Ham der ryger hash” siden det ikke er mig, hvordan kan jeg stoppe dette uden at fortælle hele min klasse det.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Tak for dit brev. Det er godt at høre, at du har fået talt med dine forældre om det og, at du har taget en beslutning om aldrig at ryge hash igen. Det synes jeg er rigtig godt gået!
Jeg kan ikke helt finde ud af, om du ved hvem fra din klasse der ved, at du har røget hash?
Hvis du ved hvem det er, så synes jeg at du skal tage en snak med dem, hvor du fortæller dem, at det ikke er noget du har lyst til at prøve igen og at du ikke har lyst til, at de fortæller det videre.
Hvis ikke du ved hvem det er, kan du måske tale med din klassekammerat om, at du har tænkt på, om han har fortalt det videre? Og om han kan hjælpe dig med, at fortælle, at du altså ikke går og ryger hash nu, og ikke har tænkt dig at gøre det igen.
De fleste får gjort noget de fortryder, når de er unge. Det vigtigste - og det modige er, at kunne sige ”det er ikke lige mig, at gøre det der”, så det gør jeg ikke igen. Det tror jeg, at mange andre børn og unge kender til. Sikkert også dine klassekammerater.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen