Brev
Hvor mange genstande?
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Kære brevkassen
Her den anden dag var jeg til familiefest, og jeg drak 4 mokai. Det var første gang jeg havde været ude og drikke, og jeg synes at efter 2 følte jeg mig ret fuld.
Men jeg har læst op til flere steder at man ikke kan blive fuld af så lidt. Passer det?
Jeg synes dagen efter at jeg havde det ret dårligt, det var nok tømmermænd. Men mange siger at det er unormalt at få tømmermænd de første gange man tømmermænd. Så er det unormalt at jeg fik tømmermænd? Min søster havde det nemligt ikke da hun begyndte at gå til fester.
Jeg har stadig lidt kvalme i dag, (det er to dage siden at der var familiefest) kan man godt have tømmermænd 2 dage efter, når man er ny til at drikke?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad der er rigtigt, når nogen siger noget, og du mærker det helt anderledes.
Det er meget forskelligt, hvordan man får det af at drikke alkohol. Det er også forskelligt, hvor meget der skal til, før man føler sig fuld.
For nogle skal der meget til, før de føler sig fulde, og for andre skal der ikke så meget til. Tit er det faktisk sådan, at når man drikker alkohol første gang, så føler man sig hurtigere fuld.
Så hvis du kunne mærke alkoholen i kroppen efter 2 Mokai, så er det helt normalt. Jeg tænker, at det vigtigste er, at du selv mærker efter, så du ikke kommer til at drikke så meget, at du får det virkelig skidt eller bliver så fuld, at du ikke kan styre det.
Det er også meget forskelligt, om folk får tømmermænd, og hvordan de føles. Derfor kan du sagtens have fået det dårligt af at drikke Mokai, også selvom din søster ikke havde det, da hun begyndte at gå til fester.
Man kan godt have det skidt i kroppen nogle dage efter, at man har drukket alkohol. Det er en god ide at huske at drikke vand og spise mad, imens man drikker alkohol.
Jeg gætter på, at dine forældre også var med til familiefest og derfor godt ved, at du fik Mokai? Måske kan du snakke lidt med dem om, hvordan du fik det af at drikke? Måske har de også nogle gode råd – både om tømmermænd, men også om hvor meget man kan tåle at drikke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen