Brev
Hvad skal jeg dog gøre?..
Hej
jeg er en pige på 14, som kender nogen super gode venner på 17 år.
Igår var nogle veninder og jeg ude hos min veninde, og vi gik lidt rundt i hendes by, for det er en sikker by. Vi lovede hendes mor at være hjemme kl 23. men vores mobiler gik ud, og vi var hos de drenge på 17, som vi har været hos mange gange før..
For første gang i hele mit liv drak jeg mig fuld.. Jeg fortryder det ikke, men vi kom hjem kl 02 om natten, ups.
Da vi så kom hjem kom vores forældre og hentede os, for vi skulle rigtigt have sovet sammen alle 3.
Min mor har nu taget min mobil, og jeg bryder mig ikke om hun læser alle mine beskeder igennem, for det med igår skal ikke gå ud over drengene. Vi sad i deres have og deres mor og far var hjemme.
Det min mor er sur over, er at vi kom forsent hjem, ikke så meget at jeg drak. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få min mobil igen.
Hun tror faktisk hun har taget alt fra mig, altså mobil, ipad. Men hun mangler min macbook.
HJÆLP MIG TAK
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er træt af, at din mor har taget din mobil – og at du gerne vil have den tilbage. Du har helt sikkert ikke lyst til, at hun læser dine beskeder. Det kan jeg godt forstå. Som ung har man brug for privatliv. Og det skal de voksne respektere.
Det lyder dog som om, din mor har været rigtig bekymret for dig i de timer, hvor hun ikke kunne få fat på dig. Og hvor aftalen ellers var, at I skulle være hjemme. Jeg kan godt forstå, at hun var bekymret. Og når man er bekymret, så reagerer man nogle gange lidt hurtigt. Det er nok derfor, hun har taget din mobil.
Hvordan ville det derfor være for dig at tage en snak med din mor? Hvor du fortæller hende, at du godt kan forstå, at hun har brug for, at du fremover overholder jeres aftaler. Du kan spørge hende, hvad der skal til, for at hun kan få tillid til dig igen? Du kan også fortælle hende, hvorfor det er vigtigt for dig at få din mobil igen! Så kan I få en snak om, hvorfor hun har taget den. Måske er det fordi, hun er bekymret for, at du taler med drengene? Vil du kunne tage en snak med hende om, hvorfor du synes, de er nogle gode venner?
Måske vil din mors snor i dig være lidt kortere det næste stykke tid, indtil hun oplever, at hun igen kan stole på dig. Det er du nødt til at acceptere. Men hvis du kan vise hende, at du holder jeres aftaler, så tør hun nok også stole på, at det ikke sker igen.
Ved du, hvordan dine veninders forældre har reageret? Jeg tænker på, om jeres forældre er utrygge ved, hvad I kan finde på, når I er sammen? Hvordan ville det være, hvis du og dine veninder mødtes med alle jeres forældre og i fællesskab lavede nogle aftaler? Det kan du jo overveje at tale med din mor om.
Jeg håber, at ideerne kan være med til at din mor kan få tillid til dig igen, så du kan få din mobil igen. Du er i en periode i dit liv, hvor du frigører dig fra dine forældre og derfor får brug for mere frihed. Derfor får du også nye ønsker til, hvornår og hvor længe, du gerne vil være sammen med dine venner. Det skal din mor vænne sig til. Og hun skal finde ud af, at du overholder de aftaler, som I laver. Så det tænker jeg, at du skal vise hende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen