For ung?

Jeg er “lige” startet i en ny klasse, som jeg er ret glad for

der er ret mange i min klasse som drikker, og jeg ved ikke om jeg ogs vil!

De har på ingen måde presset mig eller noget!

PLZ hjælp

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Først og fremmest vil jeg sige, at det er dejligt at høre, at du er glad for at gå i den nye klasse. Og at er godt, at de ikke presser dig til at drikke.

For at svare på dit spørgsmål så vil jeg sige, at sundhedsstyrelsen er meget klare i deres anbefalinger til unge: Vent med at drikke, til du er over 16 år. Og efter du er fyldt 16 år, så drik max 5 genstande. Drikker man tidligere, kan man skade kroppen og særligt hjernen, der endnu ikke er færdigudviklet.

Nu er du kommet i en klasse, hvor der er flere, der drikker - selvom de er ret unge. Det kan være svært at stå udenfor det, de fleste gør. Men nogle gange er det vigtigt at gøre det. Og lige i forhold til alkohol, så tror jeg, at du på lang sigt vil være rigtig glad for ikke at starte for tidlig. Samtidig vil du, hvis du ikke lader dig presse, få en vigtig erfaring med, at man godt kan gøre noget andet end flertallet i en gruppe.

Nu ved jeg ikke, hvordan forholdet til dine forældre er. Men hvis du har mod på det, så vil jeg foreslå dig, at du taler med dem om det. I kunne fx sammen læse sundhedsstyrelsens folder: http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/2717F2DE4D214E1C82FFE7C11F736F29.ashx. Sammen vil I kunne tale om, hvilke regler der skal gælde for dig. Og hvordan de kan hjælpe dig, når du engang begynder at drikke.

Det er selvfølgelig vigtigt, at du kan have den snak med dine forældre, uden at du kommer til at udlevere dine nye venner. Derfor kan du måske sige til dine forældre, at det er super vigtigt for dig, at de ikke presser dig til at sige navnene på dem, der drikker. Hvis de vælger at gå til din lærer - fx for at foreslå at alkohol kommer på et forældremøde - er det også vigtigt, at det bliver gjort på en måde, så ingen føler sig hængt ud. Det kunne fx være, at din lærer lavede et undervisningsforløb om alkohol.

Alkohol er ikke ufarligt, og der følger ikke sjældent dumme oplevelser med, når man har drukket for meget. Man kommer måske til at sige eller gøre ting. man ellers ikke ville. Eller man mister kontrollen og bliver derfor sårbar overfor, hvad andre kan finde på at gøre ved en. Derfor er det også vigtigt, at man passer godt på hinanden - og ved, at man kan få hjælp af de voksne, hvis noget går galt.

Jeg håber, mit svar kan være en hjælp til, at du selv bliver mere klar over, hvor du står. Og at du ikke vil lade dig presse til noget, du ikke er klar til. Der er mange unge i dag, der vælger slet ikke at drikke. Hvis du googler det, vil du kunne finde flere artikler skrevet af unge om alkohol, der måske også kan være hjælpe dig med at blive afklaret om, hvornår, hvordan og om, du vil drikke.

Pas godt på dig selv - jeg håber, du får nogle dejlige år med din nye klasse.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug