Brev
Festerne
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16, som har problemer med fester og alkohol.
Jeg tager ikke særlig tit til fester, men jeg drikker mig stiv hver weekend. Jeg er sammmen med en gruppe veninder, og vi skiftes til at holde “druk” hos hinanden.
Mit problem er at jeg altid drikker mig så stiv så jeg aldrig kan huske noget. Det ender altid med at jeg har sex med diverse drenge som vi møder. Sidste gang var det en 19 fyr som jeg mødte i en netto.
Jeg synes at det er så pinligt, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Jeg får genfortalt historier hvor jeg har været sammmen med drenge, og jeg er bange for at mine forældre skal finde ud af det.
Det er som om at jeg ikke engang kan se en øl, før jeg bare drikker den. Mine veninder prøver altid at stoppe mig, men jeg drikker til jeg falder om (har dog ikke været til udpumpning endnu)
Jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe det. Det påvirker min hverdag, jeg har ikke nogen kræfter. Jeg har tabt 15 kg siden jeg begyndte at drikke mig stiv hver weekend.
Håber at i har nogle råd til hvordan jeg kan prøve at stoppe mine dårlige vaner. For jeg har ikke lyst til det her mere…
Knus Alkoholikeren:(…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det lyder svært for dig, så der skal selvfølgelig findes løsninger, der virker.
Er det, når du bliver fuld, at du ikke kan styre det? Eller er det også et problem, før du tager hul på den første genstand?
Det, jeg tænker, er, at det måske ville være en idé at aftale med dig selv og dine veninder, hvor meget du må drikke, og hvad der skal ske, hvis du ikke kan overholde det.
Og så skal du ikke købe mere ind, end det antal genstande, du ved, at du kan tåle. Og måske skulle dine veninder holde dine penge, så du ikke køber mere.
Det med fyrene kan dine veninder også godt hjælpe aktivt med. I stedet for at de skal forsøge at stoppe dig, så kan de stoppe fyren.
Du kunne aftale med dem, at de skal gå med dig uanset, hvor du går hen. Og at de siger til den fyr, du hooker op med, at du er for fuld til at tage stilling selv, så derfor skal han ikke være sammen med dig. Hvis dine veninder er der hele tiden, så giver fyren højst sandsynlig hurtigt op, og så slipper du for at komme til at gøre noget, du ikke har lyst til.
Men du er også nødt til selv at hjælpe dig selv. Du skal tage ansvar for dine handlinger og passe godt på dig selv. Du kan ikke lægge det hele over hos veninder. Mærk lige efter, hvad det er der sker i dig. På hvilken måde har du mest lyst til at være, også når der er alkohol på bordet.  vis du selv ved det, så er det også nemmere for andre at støtte dig i den forandring. Lige nu har du brug for, at dine veninder støtter dig, hvis de kan det. Men du skal være den, der står forrest for at forandre på det. Det kunne også være, at der ikke altid skal være alkohol på bordet, når I er sammen. Eller at styrken og mængden er væsentlig mindre. Kunne du vove modet at være ædru!?!
Noget andet, jeg tænker, er, at der måske ligger noget psykisk til grund for, at du mister selvkontrollen. Hvis man går og har det skidt, så skal der måske ikke så meget til, at man mister selvkontrollen, når man får noget at drikke, og man glemmer de ting, man har det skidt med.
Du skal overveje, om der er noget, der bekymrer dig i dagligdagen? Noget du er ked af eller frygter eller stresser over?
Hvis der er det, så vil det være en god idé at få talt med nogen om det, for det kan sagtens være noget følelsesmæssigt, der får det hele til at eksplodere for dig, når du bliver fuld.
Hvis det er noget dybereliggende, der får dig til at miste selvkontrollen, kan det være, at du har brug for at tale med en psykolog, men du kan jo starte med at tale med dine veninder eller dine forældre eller andre, du nærer tillid til. Du kan jo også ringe eller skrive ind til os på 116111.
Derudover vil jeg anbefale dig at kigge på http://Netstof.dk, som er en rådgivning, hvor du kan skrive anonymt til en læge eller en psykolog gennem en brevkasse som denne. Her handler det bare specifikt om alkohol og rusmidler. Det, tror jeg også, vil være gavnligt for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen