Kære pige på 13 år!

Jeg kan se på dit brev, at du for tiden oplever alt for mange svære ting. Hvis du tænker, at det hele er blevet for meget – så kan jeg godt forstå dig. Jeg tror, at de fleste mennesker, der blev udsat for de samme ting som dig, ville føle sig hårdt ramt.

Men heldigvis virker du som typen, der ikke giver op – men søger hjælp! Du har for eksempel skrevet ind til mig. Det er godt, for så kan jeg fortælle dig lidt om, hvilke muligheder, du har.

Det er ulovligt, at dine billeder er blevet delt, når du ikke har givet lov til det. Du har derfor oplevet, at blive krænket via billeddeling.

Selv om du har talt med en psykolog, kan det måske være en god idé at søge hjælp igen – og måske også søge hjælp til at sikre, at dit billede bliver slettet dér, hvor det blev delt. Det kan du få hjælp til ved at kontakte:SletDet

Selv om du måske allerede véd det, får du lige dette link, hvor du kan læse mere om billeddeling og læse om, hvordan du kan få hjælp:

Billeddeling – Trin for trin hjælp

Jeg kan se på dit brev, at du er meget påvirket af  billeddelingen og de andre svære ting i dit liv. Når man står i en krise, kan man sjældent se en vej ud. Det tror jeg, at mange kan genkende. Måske virker tankerne om selvmord,  som en udvej lige nu

Men der findes altid en vej ud. Jeg ville ønske, at du kunne gøre endnu et forsøg på at tale med dine forældre. Du kunne måske læse mit svar (og måske dit brev) sammen med dem?

Det virker som om, at du er kommet til at gøre noget, du ikke plejer. Men andre børn og unge også har oplevet at drikke og blive fulde og gøre ting for at vise, at de kan være med i fællesskabet. Jeg har talt med andre unge, der ligesom dig har haft lyst til at gemme sig væk. Alle kender til at skamme sig og fortryde nogle ting i livet.

Måske kan det blive til din styrke og din ressource, hvis du kan overvinde din ulyst og tale om de ting, der er på spil for dig. Du behøver måske ikke at fortælle alt- men måske har du mod til at afsløre noget, af det skete. Jeg tror, at du vil opleve at andre mennesker vil kunne genkende følelsen af at fortryde og skamme sig.

Skyld og skam føles mindre, når man kan dele sine tanker med andre. Måske kan man ligefrem få gode ideer og forslag fra andre til, hvordan man kan komme videre. Det vil muligvis være en barriere, som du skal over, ja… – men måske kan du vinde din egen og andres respekt, når du tør tale om det der skete og åbne dig for hjælp.

Nu har du åbnet dig for mig. Og jeg er på ingen måde chokeret over de ting, du fortæller. Du virker som en helt almindelig pige på 13 år, der gør sig sine erfaringer.

Min pointe er også, at du har lige så meget ret til dine forældres støtte og kærlighed, som din søster har. I forskellige og har forskellige behov. Men du har ligeså meget brug for dine forældres støtte og forståelse – som din søster har.

Det er ikke usædvanligt, at børn, som vokser op med syge forældre eller søskende toner ned for sig selv, fordi de ikke vil være til besvær i deres familier. Og fordi de tager hensyn til de syge i deres familier. Måske kan du genkende det?

Hvis ja, så kan din familiemæssige situation belaste dig og gøre dig en smule mere sårbar. Som jeg ser det, så reagerer helt almindeligt i en situation, som er belastende for dig.

Dine forældre skal tage hånd om, at du får den hjælp, som dur for dig. Hvis det ikke er muligt for dem på grund af sygdom og andre alvorlige ting i familien – så kan de søge støtte i kommunen. Men en betingelse for, at dine forældre kan søge hjælp er, at de forstår, hvor dårligt, du har det. Derfor må du forsøge at tale med dem igen.

Måske er I allerede i kontakt med en socialrådgiver på grund af din søsters forskellige diagnoser og sygdomme. Måske er I også i kontakt med en socialrådgiver på grund af din fars sygdom. Disse socialrådgivere véd noget om, hvordan sygdom i en familie påvirker hele familien, og hvordan man kan hjælpe.

Du kan også selv gøre noget. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om de muligheder, du har for hjælp. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp, så du kan få det bedre.

Du kan også få hjælp af en voksen fra Børns Vilkår (kaldet en bisidder). Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du kan som nævnt overveje at vise din mor eller far mit svar på dit brev – samt dit brev til mig. Det foreslår jeg, fordi du beskriver din situation så fint. Dét kan måske give jer anledning til en god snak.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det bedre.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug