Brev
Ang. hash
Hej.
Jeg er en dreng på 16,5 år og det var blevet nytårsaften. Det skulle så fejres med to 1.5 grams joints delt blandt 5-6 mennesker. Jeg var rimeligt beruset og var også på 5mg. Intuniv (ADHD). Jeg havde aldrig prøvet det før og jeg røg ca. svarende til en halv en. Jeg endte så også med at få et badtrip. I dag (12 dage siden), har jeg stadigvæk lidt angst symptomer og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mine forældre ville miste al tillid til mig, hvis jeg fortalte dem det og jeg har virkelig brug for en eller anden form for hjælp. Jeg overtænker også virkelig ting og det har jeg altid gjort hele mit liv.
Det, jeg mest er bange for er, om jeg har skadet min hjerne eller om jeg bliver sådan nogenlunde rolig igen. Jeg har ikke haft uvirkelige hændelser eller hørt lyde/stemmer, så jeg tror ikke at jeg har fået en psykose.
Jeg har læst meget på nettet om angst og hash og meget af det, jeg har læst har enten skræmt mig eller gjort mig meget nervøs og på den måde kører jeg mig selv op.
Jeg har selvfølgelig ALDRIG tænkt mig at ryge hash igen eller tage nogen tænkelig form for rusmidler (ud over en iskold Tuborg) 😉
Dbh. en anonym person!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16,5 år
Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at et bad trip er virkelig skræmmende at opleve. Hvor er det godt at du er kommet igennem det og nu ”kun” har lidt symptomer tilbage.
Nogle mennesker reagerer meget, meget kraftigt på hash. Det er noget man ved. Ud fra din beskrivelse er det sandsynligt, at du hører til i den gruppe.
Du er sej! Dine erfaringer har lært dig, hvor meget stoffer kan ødelægge dit liv, og du vil ikke ryge hash igen. Den erfaring kan hjælpe dig i dit liv fremover.
Du skriver at du tror, dine forældre vil miste al tillid til dig, hvis du fortæller dem om hashen. Min erfaring er, at langt de fleste forældre vil støtte deres børn, selv i de svære situationer. De fleste forældre har også selv lavet nogle ting, de har fortrudt igennem tiden. Måske vil de alligevel kunne forstå din situation.
Måske du derfor bare skulle være ærlig? Du har ingen grund til at skamme dig. Tværtimod kan du være stolt over, at du har fået en erfaring og lært af den. Det viser en stor styrke hos dig.
Hvis du fortæller dine forældre det samme, som du lige har fortalt mig; nemlig at det var en forfærdelig oplevelse – at det var en one-time-only oplevelse.
Jeg tænker, at de nok vil være glade for din åbenhed og tillid til dem som forældre. Tillid til at de gerne vil støtte dig i denne tid hvor du føler angstsymptomerne, for det er altså godt nok en stor ting at bære rundt på angstsymptomer helt alene.
Jeg ved ikke, hvad du tænker om det, men en idé kunne være at læse dit brev til mig op for dem – og bagefter mit svar. Så har I på en måde en tredje persons øjne med i snakken, og det kan måske hjælpe dem lidt til at forstå, hvor skidt du har det med det?
Hvis du ikke har lyst til at gå til dine forældre, kan du måske finde en voksen i dit netværk. Det kunne være en god lærer, et andet familiemedlem eller en vens forældre, du går til.
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så er du bekymret for en varig effekt på dit helbred? Her kan jeg berolige dig. De allerfleste kommer helskindet igennem sådan en oplevelse, selvom den er ubehagelig. Det gør du også – for du lytter jo til kroppens signaler om, hvad du skal holde dig væk fra.
Til sidst vil jeg foreslå dig at tale med din læge. Du kan altid ringe uden dine forældres viden og bestille en tid (nummeret står på dit gule sygesikringskort.) Du kan forklare lægen, hvordan du har haft det, og hvad du er bekymret for.
Din læge ved også en masse om, hvad der kan ske, når man blander hash, alkohol og Intuniv, og måske det kan være en lettelse at snakke om det med en, der ved rigtig meget om det?
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du får den støtte, du har brug for.
Kærlig hilsen BørneTelefonen