Brev
Alkohol som 13 årig
Jeg er en pige på ca. 13 et halv. Jeg er inviteret med til en fest med alkohol (det skal lige siges at jeg aldrig har drukket før). Jeg synes selv at det er tidligt at drikke, men mange af mine veninder og min kusine har drukket. Jeg vil ikke drikke fordi jeg føler mig tvunget til det, og jeg gider heller ikke drikke mig i hegnet. Så derfor tænker jeg at en mokai eller to er okay, men ved ikke?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,5 år.
Tak for dit brev. Hvor lyder det hyggeligt at du skal med til en fest. Når jeg læser dit brev, kan jeg høre at du har tænkt rigtig meget over det med alkohol. Du skriver at du ikke har drukket før og at du synes at det er tidligt at drikke. Det kan jeg godt forstå, og jeg ved at der er mange andre, der har det som dig, men som synes det er svært, fordi de kan føle sig lidt presset.
Du skriver at du ikke har lyst til at drikke, hvis du føler dig tvunget til det. Jeg synes at det er rigtig sejt, at du allerede er så god til at mærke, hvad der er rigtigt for dig! Du behøver nemlig ikke at drikke selv om at nogle af dine veninder og din kusine allerede drikker. Og det er altid fedt når man tør stå ved sig selv og sige fra. Og så er alkoholen jo ikke afgørende for, om det bliver en god fest eller ej. Nogle gange tværtimod.
Du spørger om det er okay med en Mokai eller to. Det er ikke sikkert at jeg kan svare på det, men jeg vil prøve at hjælpe dig med beslutningen.
Du skriver at nogle af dine veninder og din kusine allerede drikker. Er der også nogle af dine veninder, der ikke drikker? Nogle gange kan det hjælpe at snakke med sine veninder om alkohol. Både dem der drikker og dem der ikke drikker. Hvis du ikke har lyst til at drikke kan du måske sige det til dem inden festen? Så kan I hjælpes ad med at have en hyggelig aften uden alkohol.
Hvis du har lyst til at drikke alkohol til festen, så drik langsomt. Så kan man nemlig nå at mærke virkningen, inden det er for sent. Faktisk så tåler piger alkohol dårligere end drenge. Hvis du drikker alkohol – så husk også at drikke en masse vand. En god huskeregel er at drikke et glas vand eller en sodavand hver gang du har drukket en genstand. En genstand er ca. en øl eller en Mokai.
Er det første gang du skal til en fest hvor der er alkohol? Måske vil det være rart at snakke med dine forældre om alt det med alkohol og fester? Det er i sidste ende også dem, som sammen med dig kan beslutte om 1-2 genstande vil være ok, hvis du skulle få lyst.
Samtidig kan du også fortælle dem, som du har fortalt mig, at du ikke har lyst, hvis du bliver presset til det. Det tror jeg dine forældre vil synes er en meget fornuftig og ansvarlig holdning. Jeg kender også flere, der så har brugt deres forældre som “undskyldning”, hvis de gerne vil feste uden alkohol. Med det mener jeg, at de har sagt til vennerne at de ikke må drikke endnu pga. forældrene, også selvom forældrene måske har givet lov til 1 genstand. På den måde kan det være nemmere for at nogen at sige fra til at starte med, fremfor at sige “jeg har ikke lyst”. Giver det mening?
Her kan du læse en masse om alkohol, gode råd og se breve fra andre børn.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig med beslutningen, og så ønsker jeg dig en rigtig god fest – alkohol eller ej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen