Brev
Alkohol problemer?
Hej,
jeg er en pige påm 18 år.
Jeg har altid haft det svært med mig selv (i hvert fald så langt tilbage jeg kan huske).
Jeg tror jeg har en depression selvom jeg aldrig har fået det tjekket men det er ikke det jeg vil tale om.
Jeg er begyndt at drikke når det bliver rigtigt svært og jeg er lidt bange for at jeg er ved at få et problem med alkohol.
Grunden til jeg tror det er ikke fordi jeg drikker mere end andre på min alder men jeg drikker kun i smug. Jeg drikker ikke til fester med venner (for jeg har ikke nogen og jeg gider ikke fester).
Mine forældre tror kun jeg har været fuld 2 gange men jeg drikker mig fuld flere gange om måneden. Jeg drikker kun når min forældre ikke er hjemme og jeg drikker aldrig med andre kun alene.
Min far har været alkoholiker og jeg har hørt at det kan være arveligt hvilket er en anden grund til at jeg tror jeg måske er ved at få et problem med alkohol.
Hvornår skal jeg begynde at blive bekymret? Burde jeg gøre noget ved det inden det går galt eller er det meget normalt?
Hilsen pigen der har brug for svar
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Alkohol er en svær størrelse – nogle kan styre det og bliver aldrig afhængige selvom de i en periode drikker tæt, andre kan blive afhængige allerede efter de første par gange de drikker alkohol. Jeg kan derfor godt forstå, at du kan være bange for eller bekymre dig om hvorvidt alkohol kan blive et problem for dig.
Jeg har også hørt at alkoholisme kan være arveligt og det er derfor rigtigt godt, at du tager det så alvorligt som du gør. Kan man sige at du i øjeblikket, på en måde, bruger alkoholen til at få det bedre når du har det rigtig svært og er alene hjemme? Grunden til jeg spørger er fordi når alkohol bliver et ’middel’ til at få det bedre gør at risikoen for at blive afhængig af alkohol større – alkoholen løser jo ikke problemet/årsagen til, at du har det svært. Det hjælper dig kun til at ’flygte’ til et andet sted for en kort stund. Mon det giver mening det jeg skriver?
Som oftest drikker unge, når de er sammen til fest eller en anden social begivenhed, men jeg har også snakket med nogle som kan tage en øl eller to når de er alene. Måske du selv også tænker på, hvordan det kommer til at gå når du på et tidspunkt flytter hjemmefra, hvor dine forældres tilstedeværelse ikke længere begrænser om du drikker eller ej? Hvis du stadig på det tidspunkt har lyst til at drikke dig fuld, når du er alene og noget der går dig på, er der nok en risiko for at det bliver en glidebane.
Jeg synes derfor det er vigtigt, at du snakker med nogen om det nu - før det går galt. Det kunne måske være dine forældre eller en anden voksen som du har tillid til? Du er selv virkelig god til at reflektere over dine handlinger og hvordan du har det, hvilket er et godt grundlag for at blive respekteret. Hvis det er svært at sige højt kan du evt. vise det brev du skrev til os og mit svar. Der findes også rådgivninger, som f.eks www.Tuba.dk eller www.hope.dk som er særligt gode til at vejlede ift. alkohol. Ligesom på BørneTelefonen kan man kontakte dem anonymt og få rådgivning.
Jeg håber mit svar vil kunne hjælpe dig videre med hvad du skal gøre.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen