Brev
Alkohol og stoffer
hej bb
jeg er en pige på 12 år og min fætter han ryger hash og cigeretter (ps han er også 12 år)og det begyndte for 2 år siden
han flyttede skole og fik sig nogle venner der var sådan og nu er han også sådan og hans mor og far ved det ikke og hans store bror fandt ud af det og skældte ham virkelig ud men min fætter sagde at han ville stoppe men det har han ikke gjort..
han er min bedste ven og jeg vil bare ikke ha at han ryger og sådan noget vil bare gerne hjælpe ham?
jeg har snakket med ham mange gange om det at han skal stoppe men han siger bare “der sker ikke noget”
han har også udnyttet mange piger fra hans klasse ved at ha sex med dem og bare droppe dem efter?
han sagde jeg ikke måtte sige det til nogen og jeg vil bare ha at han stopper med alle de stoffer? hvordan for jeg ham til at stoppe med alt det han gør? hjælp mig?
hilsen Anonym?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Du virker bare til at være rigtig bekymret for din fætter. Det kan være rigtig hårdt arbejde at gå og være så bekymret. Hvor er det bare super godt, at du så skriver ind her, nu du ikke må sige det til andre. Her er du helt anonym.
Det gør mig ondt at læse, at din fætter ryger og tager stoffer, og også at han behandler pigerne fra sin klasse sådan. Og det lyder til, at I har et helt fantastisk tæt bånd, når han kan betro dig de her ting. Gad vide om du også kan betro ham ting? Og om det er ok for dig at høre på hans oplevelser? For nogle gange kan andre også betro sig nogle rigtig ubehagelige ting, som man får lyst til at gøre noget ved. Det kan være okay at sige fra og fortælle, at der er noget, man ikke har lyst til at høre om. Men du virker jo også bare rigtig god til at fortælle ham, at du synes, at han skal lade være med at ryge og tage stoffer. Det er så imponerende flot, at du prøver at få ham på bedre tanker og at hjælpe ham. Hvad tror du, at din fætter ville sige, hvis du talte med hans storebror om det? Han ved det jo nu, og måske han har nogle ideer til, hvad I kan gøre?
Måske du kunne forestille dig, hvad din fætter aller helst ville have, at du gjorde? Hvad tror du for eksempel, at han ville gøre, hvis det var dig, der var ude i sådan noget? Det er mange spørgsmål, men du virker bare så betænksom og opmærksom på ham. Men en anden ting, som er vigtig at huske på er, at I begge to er 12 år. Og når man er 12 år, er det meget store tanker og ubehagelige ting at gå at tænke på at skulle kunne løse. Måske du kunne tænke på den voksne, som både dig og din fætter bedst kan lide, som I sammen kan tage fat i og tale med, om de her ting..? Kan du komme i tanke om en, som I begge to kan lide, og som I vil kunne tale med? En af jeres forældre, bedsteforældre eller en ven til familien?
Når ens bedste ven pludselig er i store problemer, så påvirker det en rigtig meget, derfor kan det være rigtig vigtigt også at passe på sig selv. Måske du bliver nødt til at have nogle dage, hvor du ikke taler med ham, og hvor du er sammen med nogle, som gør dig glad og giver energi... Det kan være svært og ubehageligt at vælge ham fra nogle dage, nu han er i problemer. Nogle gange må man samle kræfter, og du må huske dig selv på, at din fætter helt sikkert også vil dig det godt.
Det er sådan et flot og modent ansvar, du tager. Jeg bliver helt rørt af, at du er så opmærksom og rigtig gerne vil hjælpe. Jeg håber bare ikke, at du skal gå alene med det særlig meget længere. Og mest af alt håber jeg selvfølgelig også, at din fætter får det bedre og slipper af med nogle af de dårlige venner og vaner.
Du er mere end velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden, hvis du gerne vil snakke lidt mere med en rådgiver om, hvad du kan gøre for at hjælpe din fætter. Du er helt anonym, når du ringer eller skriver til os.
De bedste hilsener
BørneTelefonen