Brev
Min Far Drikker
Kære BørneBrevkasse…
Jeg er en pige på 14 år og jeg vil spørge jer om, om det er det rigtige jeg har gjordt. Min far han har drukket lige siden jeg blev født og jeg har først sagt til ham nu at han skal stoppe. Jeg bliver ved med at sige til ham at han skal stoppe og så stoppede han og jeg troede på det men så her den ene dag i julen da vi var til julefrokost drak han både øl og nogle ting med alkohol i og jeg blev meget ked af det og tog hjem til min mor.
og så skrev jeg til ham igen efter 2 uger og så skrev vi frem og tilbage og så skrev han at han ikke vil høre på det mere og så skrev jeg at hvis han ikke ville lytte ville jeg ikke se ham mere de næste par måneder/år og han har ikke kontaktet mig endu.
Han har været på mange (ca. 3) af de der hjem hvor de har hjulpet ham og hver gang har han sagt det er slut med at drikke men så holder han det ikke længe… Nu er der ca. gået 3-4 måneder siden sidst jeg så ham…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre… Derfor er det også godt, du skriver til BørneBrevkassen. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om det er rigtigt eller forkert, at du sagt og gjort, som du har. Jeg vil prøve at fortælle dig lidt om, hvad jeg tænker og måske prøve at hjælpe dig til at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig (og din far) ved at stille dig nogle spørgsmål…
Det er smadder svært at have en far, der drikker… Og jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når han drikker øl og andet alkohol, når han har sagt, at han er stoppet. Jeg gætter på, at du står med en følelse af skuffelse og vrede, og måske er du samtidig bekymret… Er det rigtig gættet? Eller måske har du det på en anden måde. Og jeg får lyst til at sige, at lige meget, hvordan du føler, er det helt ok.
Det er meget forskelligt fra datter til datter (og søn til søn), hvordan man reagerer på at have en forælder, der drikker. Det kan være ekstremt frustrerende, fordi alkoholikere en gang imellem lover ting, de ikke kan holde, hverken over for dem selv eller andre. I din situation er det desværre din far, der af den ene eller den anden årsag har svært ved at holde fast i at være ædru. Det kan jeg godt forstå, at du bliver ked af det.
Hvad tænker du mon selv om, at I ikke skal ses og snakke sammen i en længere periode? Som jeg har skrevet i starten, kan jeg desværre ikke svare dig på, om det er det rigtige, du har gjort, for der findes desværre ingen opskrift på, hvordan man håndterer den situation, du står i med din far. Jeg tænker dog, at det må have virket som det eneste rigtige at gøre, da du skrev med din far, fordi han ikke ville lytte. Måske er du i tvivl nu, fordi du savner ham, og måske er du endda lidt bekymret for ham? Jeg gætter bare… Måske har du det på en anden måde?
Har du mon tænkt over, hvorfor der gik to uger, før I talte sammen efter julefrokosten? Jeg tænker, det kan være, han har været flov og skuffet over sig selv… Og derfor ikke har skrevet til dig. Hvad tror du?
Kan du tale med din mor om, hvor svært det er med din far? Måske ville det være rart for dig at have en, som du ved, du kan komme til, når du bliver rigtig ked af det og har brug for at snakke… Det er min erfaring, at det er vigtigt at have nogle mennesker – familie og veninder/venner – omkring sig, som ved, at det er svært. Det kan også være, du har en lærer, som er rigtig rar at tale med, og som kan hjælpe dig ved at holde lidt ekstra øje med dig. Har du en lærer, som du føler dig tryg ved? En gang imellem kan det føles trygt at vide, at der er nogen, der holder øje med, om man ser ud til at være ked af det, så man ikke selv skal tage initiativ til at bede om hjælp…
Her til sidst vil jeg fortælle dig, at der findes en anonym rådgivning for børn og unge, der har en forælder, der drikker. Her har du mulighed for enten at skrive et brev til deres brevkasse eller ringe på tlf.: 33 17 20 10. De har åbent mandag til onsdag fra 12-18 og torsdag fra 12-21. De har også en hjemmeside (
http://www.dedrikkerderhjemme.dk )
, hvor du kan læse mere om, hvordan de hjælper børn og unge, der står i den svære situation, som du står i.
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive her til BørneBrevkassen igen eller ringe til BørneTelefonens rådgivere på tlf.:116 111. På BørneTelefonen har rådgiverne mulighed for at spørge ind til din situation, og måske kan I sammen finde frem til det, der ville virke bedst for dig (og din far)…
De bedste hilsner til dig.
BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.