Brev
Min far drikker..
Hej..
Min far drikker, og jeg ved ikke hvordan, jeg skal sige det til ham?? Jeg er bange for at gøre ham sur, og tæske mig!! Jeg så ham engang tæske sin kæreste.. Håber jeg for svar:-)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12!
Mange tak for dit brev - hvor er det godt, du skriver. Det fortæller mig, du er blevet klar over, at det ikke er ok, at din far drikker - og måske engang imellem slår!
Du spørger, hvad du skal gøre. Du fortæller ikke, hvor din mor er i alt det her - men at din far har en kæreste, som han har slået. Som barn er det meget svært at se på det, du er en del af. Det er meget flot, at du er blevet klar til at gøre noget ved det.
Jeg ved dog, at det kan være svært som barn at gøre noget helt på egen hånd, så jeg tænker, du skal have nogen til at hjælpe dig... Jeg ved, man ofte er bange for at blive slået, hvis man fortæller andre, hvordan tingene hænger sammen, men samtidig så er det heller ikke rart at gå og holde det hemmeligt for alle, hvordan man har det... Jeg kan ikke vide det - men jeg tror, at du har det sådan lige nu..?
Jeg tænker, at du ikke skriver noget om din mor. Har du mon kontakt med hende? Og ved hun mon, hvordan det er med din far? Det kan også være, at det ikke er noget, som I taler om? Hvis du kan tale med din mor om din bekymring, så tror jeg, det kunne være godt for dig, at tale med hende om det.
Det kan også være, at du har en moster, faster, mormor eller anden nært familie medlem, der godt kender til hvordan det er med far - som du kan dele din bekymring med? Måske har du en lærer - eller en anden voksen, du er glad for, og kunne tale med? For så skal den voksne hjælpe dig med at få noget hjælp, så ikke du skal gå og være utryg ved din far.
Hvis din far slår dig, er det også vigtigt, at du får sagt det til en voksen, som kan hjælpe dig - for det skal han have hjælp til at holde op med - og det skal du heller ikke stå med alene.
Hvis du har brug for at tale med sød og lyttende voksen, der kan støtte dig i hvad du kan gøre, kan du også ringe til BørneTelefonen på tel 116 111, eller skrive ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.