Brev
Min far
Hej min mor og far er lige gået fra hinanden og kan se på min far han er meget rørt men vil ikke snakke om problemerene. Jeg har også 2 brødre de ser min far men det gør jeg ikke er kun hjemme hos min mor og hun bliver hele tiden ved med at spørge hvorfor men tøre ikke sige sandheden altså at min far tager stoffer og det er derfor jeg ikke vil hjem til ham men siger bare til hende at det er en hemmelighed nu tænker du nok hvad for nogle stoffer han tager og ja han ryger hash det ved jeg han har siddet og rullet en joint foran mig og mine brødre da vi var små og det er først nu det er gået op for mig hvad det var han kavet min brødre ved det ikke
Tror også han sniffer coke eller sådan noget fordi i vores gammle hus hvor min mor også bode med os kunne jeg høre ham sniffe i mens min mor var på natarbejde min far er også hjemløs han bode til at starte med hjemme hos sin mor (min farmor) men det har han valgt ikkr at gøre mere så nu sover han enten hos hans ven eller i sin bil og lejer hotelværelser når min brødre kommer på besøg og til sidst så søger han heller ikke for noget ordentlig at spise når jeg høre hvad mine brødre har spist i den weekenden de har været der har det bae været slik og de har kun spillet på deres ipad/telefonen jeg ved godt jeg bare er et barn og ikke skal blande mig i hvad mad de for men er tænkr bare på hvordan de har det-håber det gav mening kh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev.
Hvor er det godt, at du skriver herind for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med problemerne lige nu.
Lige nu har du en masse tanker og bekymring i forhold til dig selv og dine brødre, når der er samvær med jeres far, det kan jeg godt forstå. Derfor er det rigtig godt, at du deler dem.
Det er vigtigt, at du ved, at det her er noget du skal dele med en voksen, da det ikke er noget du som barn skal tage ansvar for.
Det er ikke rart, når ens forældre bliver skilt, der kan man som barn godt komme i klemme imellem sine forældre. Men jeg fornemmer, at din mor er bekymret for dig, når du vælger at være hjemme ved hende og ikke besøge din far, lige som dine brødre gør.
Du skriver, at din far ikke vil tale om problemerne og at han ikke har noget sted at bo. Det er ikke rart for dig, at gå og være bekymret for det.
Måske kunne du lave en aftale med din mor om, at der er noget du gerne vil tale med hende om. Så kan I sætte tid af til jeres samtale, og så kan du fortælle hende det, du ved. Hvis det er for svært, kan du måske vise hende dit brev, så hun kan læse hvad det er, du går og tænker på.
Du skriver også, at din far har boet ved din farmor, men ikke gør det længere, måske kan du også taler lidt med hende om de tanker du har om din far.
Du har helt ret i, at det ikke er godt for hverken dig eller dine brødre, at være sammen med jeres far, når han tager stoffer som du fortæller om.
Det kan være, at din mor allerede ved det hele, men at hun ikke vil sige noget til dig, fordi hun godt ved at det er noget de voksne skal tage sig af.
Det er godt, at du har skrevet til os, for det du skriver om, er noget svært noget at gå rundt med alene.
Måske er det for svært at dele det med din mor eller farmor. Så skal du vide, at du også altid kan ringe til os på BørneTelefonen 116111, hvor du sammen med en voksen kan finde frem til det der er bedst for dig.
Her på BørneTelefonen kan du vi også hjælpe dig med at få en bisidder.
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan hjælpe dig, når du har brug for en voksen. De kan for eksempel gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Her kan du se, hvordan det er at få hhælp af en bisidder hos Børns Vilkår.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen
Du skal vide, at det er meget stærkt af dig, at du får sagt fra og at det er mega godt, at du passer på dig selv og dine brødre. Men du skal huske, at det er altid de voksne der har ansvaret for dig og dine brødre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.