Kan min far ændre sig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Tak for dit brev, hvor det en flot og detaljeret beskrivelse af det din fars alkoholmisbrug betyder for dig og familien. Det er modigt af dig, at du deler din historie med mig og jeg er imponeret over hvor mange nuancer, du får med. Jeg tænker at du virker reflekteret og som et menneske der drager meget omsorg for andre.

Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at tænke at du står over for noget af et dilemma. Jeg forestiller mig, at du på den ene side har lyst til at afsløre din fars misbrug og fortælle om alle de år, det har foregået, men på den anden side frygter du for konsekvenserne. Jeg vil sige, at det ikke er dig, der sidder med familiens skæbne og det ansvar er ikke dit. Du har kæmpet rigtigt længe for at stoppe alkoholsmisbruget og dækket over det.

Du beskriver, at din far har drukket i bilen, siden du var 12 år gammel. Jeg tænker at det er ansvarsløst af ham at drikke for derefter at køre med sit barn. Derudover synes jeg også, at han sætter dig i en hel urimelig situation ved at få dig til at skjule denne viden fra din mor. Ingen børn bør gemme på hemmeligheder for eller om deres forældre. Da jeg synes at kunne mærke på dit brev, at du er glad for din far, bekræfter dit eksempel nok desværre også at din far har et reelt misbrug. Ellers tror jeg ikke han ville udsætte dig for hverken spritkørsel eller alt det dårlige hemmeligheder det har ført med sig, og det har ikke hjulpet på problemet.

Du oplever at du står med din families skæbne i hænderne. Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener og jeg tænke,r at du på mange måder har ret i at det er helt afgørende hvordan du handler. Når det er sagt, er jeg nødt til at sige at dette er dine forældres ansvar. De er nødt til at handle. Groft sagt kan man sige, at du kan risikere at din mor kræver skilsmisse, hvis du fortæller sandheden. Det kan dog også være at dit mod til at sige det højt, åbner op for at din far får hjælp. Hvis du intet siger og det fortsætter som nu, kan man også forestille sig at de har svært ved at blive sammen. Mon ikke det bliver opdaget på et tidspunkt alligevel - det tror jeg. Hvis du tænker på, at det er alkoholmisbruget du dækker over, og ikke din far...vil det så ændre på den måde, du tænker om det der sker? Vil alkoholmisbruget forsvinde, hvis du ikke taler med nogen om det, eller vil det forsvinde, hvis du dækker over det? Hvad mon du tænker er bedst at gøre for at stoppe alkoholmisbruget? Kunne der komme hjælp og støtte til at få has på det, så der kan komme hjælp og støtte til at få det godt uden alkohol.

Jeg fornemmer, at du nok mest vil lytte til ærligheden overfor din mor (og din far) og ikke dække over misbrugets indtog i din fars og jeres liv. Du kan overveje om du skal vente med at fortælle det med at din far har drukket med dig i bilen. Til gengæld synes jeg, at du skal fortælle om de øl, han tager fra dig og den bon, du lige har fundet. Husk på det er alkoholmisbruget det handler om, ikke kun din far i sig selv.

Alkoholisme betragtes som en sygdom. En sygdom man skal kunne erkende for at kunne arbejde med misbruget. Så første skridt er, at din far beslutter sig for at han er nødt til at få hjælp. Dernæst skal din mor aktivt bakke op om din far og være lige så opmærksom på ham, som du er. Som familie går I en hård og lang kamp i møde. Det kan være både opslidende og nedværdigende at skulle kontrollere sin mand eller far. Jeg tænker dog, at han har brug for at din mor støtter op om ham, fx ved at tage med ham til lægen og være aktiv i det videre behandlingsforløb. Behandlingsforløb er gratis, og faktisk kan man helt anonymt få hjælp i sin kommune. Men jeg tænker, det vil være godt, at din far får sin læge med indover. Dernæst tænker jeg, at det er vigtigt for jeres familie at tale åbent om alkoholmisbruget. Ofte har andre bemærket noget med alkohol og din far, og andre kommer det helt bag på. Jeres far har brug for masser af omsorg og opbakning, men I har også brug for omsorg og støtte - både overfor hinanden, men også gerne samtaler med erfarne og professionelle, der ved hvad alkoholmisbrug gør ved børn og voksne i en familie. Jeg tænker, at dine søskende måske også går og bærer på nogle hemmeligheder, de ikke har måtte sige. Det er en stor byrde og den kan man ikke bære alene. Heldigvis for dine søskende virker det til, atde har en omsorgsfuld og dejlig søster, de kan komme til.

Jeg vil anbefale dig at læse på hjemmesiden www.dedrikkerderhjemme.dk. Her kan du blandt andet skrive med andre unge, der står i samme situation som dig. Du kan også ringe anonymt ind til deres rådgivning på 33172010 og derudover er du naturligvis altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig og ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol