Brev
Jeg kan ikke mere.
Hej.
Jeg skriver til jer, fordi jeg ikke ved hvad ellers jeg skal gøre. Jeg føler virkelig, at jeg er færdig. Med alt.
Jeg har haft selvmordstanker i seks år nu.
Jeg er blevet mobbet igennem hele mit liv, både i skolen, af lærere og elever, men også i hjemmet. Min mor er stofmisbruger og alkoholiker, jeg har ingen far. Jeg er blevet slået, og sagt ting, af min mor, som en forælder ikke burde sige.
Jeg har skåret mig selv op til flere gange om ugen i flere år nu.
Min bedsteven har tænkt sig at begå selvmord, og jeg kan ikke gøre noget for at stoppe det. Han bor i Israel, og han betyder alt for mig.
Jeg er virkeligt helt alene, jeg har ingen jeg kan tale med, og jeg er virkelig tæt på, at ende mit liv.
Jeg har forsøgt at søge hjælp før, men jeg har altid fået at vide at mine problemer ikke er seriøse nok.
Det, jeg har skrevet er kun en lille del, af hvordan mit liv er. jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg føler virkelig, at jeg er klar til at ende mit liv hver eneste dag.
Jeg ved faktisk ikke engang hvorfor jeg skriver til jer nu.. jeg havde bare brug for at tale med nogen, om mine problemer. tja, ved ikke hvad ellers.. jeg ved ikke rigtigt hvad formålet med denne besked er..
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit meget modige brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen. Du fortæller, at du tidligere har søgt hjælp, og jeg håber at mit svar til dig, kan være med til at hjælpe dig mod den hjælp igen, for det er slet ikke okay, at du skal have det sådan.
Selvom du skriver, at du ikke helt selv kan se formålet med din besked, så fortæller det alligevel mig, at du har brug for hjælp nu, og det vil jeg forsøge at hjælpe dig til at få. Jeg tænker, at du har brug for at tale med nogen – som du også selv skriver – om alle de ting, som du har været udsat for, og som helt forståeligt fylder så meget i dine tanker.
Jeg har talt med andre børn og unge, der ikke følte, at de blev taget alvorligt, da de bad om hjælp - desværre. Hvor er det godt, at det ikke fik dig til at give op - og at du fandt på at skrive herind. Her på BørneTelefonen har vi hjulpet mange andre, der havde brug for lidt hjælp til at "trænge igennem" og blive taget alvorligt. Vi har mulighed for at give dig en bisidder, som kan hjælpe dig med at kontakte de personer, som skal sørge for, at du får hjælp. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, der kender lovgivningen og ved, hvilke rettigheder du har. Bisidderen kan støtte og rådgive dig i forhold til, hvilke muligheder, der kunne være de bedste for dig. Du kan få en bisidder ved at kontakte BørneTelefonen på 116 111. (Og hvis du gerne vil høre lidt mere om det, før du beslutter dig, kan du starte med at være anonym, når du ringer eller skriver. Så fortæller rådgiveren dig om det hele og svarer på dine spørgsmål).
Faktisk er der også en rigtig god børnetelefon i Israel, som du måske kan fortælle din ven om? Stedet hedder Eran, og de har både en telefonrådgivning og en internetrådgivning, hvor din ven kan få hjælp.
Mon der er nogle voksne omkring dig, som ved hvor svært livet er for dig lige nu? Jeg ved godt, at det kan være svært med de ting, som du har med dig, men jeg tænker alligevel, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne betro dig til en voksen – måske én i din familie eller måske en lærer, som du har tillid til. Det er vigtigt for at kunne få det godt igen. Og det tror jeg på, at du både kan og gerne vil.
Som sagt vil vi også rigtig gerne hjælpe dig, og jeg håber, vi hører fra dig.
De bedste tanker og kram fra BørneTelefonen