Brev
Ang. far drikker.
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg bor sammen med min mor, far og min lillesøster der er 9 år. Min far drikker hver dag. Om hverdagen kn han drikke op til 2-5 øl om dagen, men i weekenderne kan det være mere. (De kommer an på om der er noget i huset)
Min mor er ikke alkoholiker. Hun er meget ked af at hendes mand drikker s meget og r fuld. Og det er jeg også. Vi ha sagt til ham næsten hver dag at han skal stoppe med at drikke, men han siger bare “Jeg drikker ikke mere.” eller “Ok”, men nogen gange er han bare ligeglad når vi siger et til ham.
Når vi skal til fester, siger jeg altid til ham at han ikke skal drikke og det samme siger min far. Det er kun nogle gange han kan overholde det.. Når festerne er langt væk fra os, kan han ikke holde det.. Han drikker til han bliver fuld. Og når vi skal hjem har vil problemer. Min mor kan ikke kører bil, kun min far. Så derfor får vi nogen til at kører os hjem ellers så tager vi en Taxa.
Når vi så kommer hjem fra fester skælder min mor ham ud, men han er ligeglad. Min mor, jeg og min søster har flere gange grædt over ham. Engang fra en fest, var der nogle der kørte min mor, søster og jeg hjem, mens min far var der til festen. Efter et stykke tid kommer der en dame hjem til os med min far og siger han har kørt galt.
Jeg gik i chok, men det var heldigvis ikke en stor ulykke.. Han kastede op flere gange næste dag og lå i sofaen hle dagen. Min far laver næsten ingenting derhjemme.. Han arbejder om morgenen til eftermiddagen. Når han så kommer hjem plejer han at tage i byen og komm hjem 1-2 timer efter. Og når han kommer hjem drikker han og sover, og det bliver ved indtil han skal hente miin mor fra arbejde om aftenen.
Og om weeekenden er det også sådan, bare værer.. Min mor og jeg har aftalt at på fredag vil vi til komunnen og snakke om det her.. Er det en god ide at snakke med komunnen om det? Hjælp mig! Har virkelig brug for hjælp. Kan ikk klare det. JEg vil leve et normalt liv med en normal familie. –
Anonym pigen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonyme pige
Det lyder som om, det er rigtig svært være hjemme hos dig, når du aldrig rigtig kan vide, hvilken tilstand du finder din far i… Det er en rigtig god idé at skrive herind – så får du både sat ord på og får spurgt til, hvad du skal gøre. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig til at finde nogen, der kan støtte dig (udover din mor, som jo også er ked af det, ligesom dig og din lillesøster).
For at starte med det sidste du fortæller og spørger til, så ja. Det er en rigtig god idé at snakke med dem på kommunen. Måske har I allerede været forbi? Du skriver nemlig, at I havde tænkt jer at gå derop fredag – måske var det i fredags…?
Det der sker er, at I med al sandsynlighed får kontakt til en socialrådgiver, som så får ansvaret for at hjælpe jeres familie – både dig, din mor og din lillesøster, og også din far. Jeg vil lige nævne, at det er noget alle mennesker har ret til, men man finder som regel først ud af det, når man beder om at tale med én (ligesom I har gjort/har tænkt jer at gøre).
Det lyder desværre som nogle lidt voldsomme oplevelser, du har været udsat for i forbindelse med, at din far drikker, og det er smadder hårdt at se sin far være beruset. Jeg kan godt forstå, du er blevet rigtig chokeret, da han kørte galt og det er også meget forståeligt, at du synes, det er pinligt, når han ikke kan køre hjem fra fester, fordi han er fuld. Særligt fordi I jo aftaler, at han skal holde sig fra alkohol til de arrangementer.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din far har lyst til at få hjælp? Du fortæller, at I snakker lidt om det, men gad vide, hvordan og hvor meget…? Har du mon brug for at fortælle ham, hvor ked af det det gør dig, når han ikke overholder de aftaler, I indgår og hvor forskrækket det gjorde dig, dengang han kørte galt? Måske var du nervøs for, at det kunne have gået værre…
Sommetider, kan det hjælpe at få det sagt, ligesom når du skriver dit brev her til BørneBrevkassen. Jeg tænker, at du er dygtig til at formulere de følelser og tanker, du har omkring din fars drikkeri, så derfor kan jeg foreslå dig at skrive et brev til ham, hvor du prøver at sætte ord på, at du holder af ham, og at du bliver bekymret og ked af det, når han drikker for meget. Hvad tænker du om det? Måske vil du hellere snakke med ham? Kunne du spørge ham, om han har lyst til at gå en tur og sludre lidt…? Måske kan du endda skrive et brev til ham inden, så I har noget at snakke ud fra – det kan være lidt nemmere for nogen. Hvad tror du, han ville sige til det?
Det kan også være, at du hellere vil holde dig til den aftale, du og din mor har lavet om at gå til kommunen og bede dem om hjælp…
Jeg vil også fortælle dig, at du har mulighed for at få en af Børns Vilkårs børnebisiddere. En bisidder er en person, du kan stole på og som kan hjælpe med at fortælle historien om, hvad der sker derhjemme fra dit perspektiv. Du kan læse om det her >>.
Du er også velkommen til at skrive til UngeChatten, hvis du har nogle spørgsmål eller ringe til BørneTelefonens rådgivere på 116 111. Begge steder ved jeg, at der sidder søde rådgivere, som vil lytte, komme med forslag og hjælpe dig med at få kontakt til en børnebisidder, hvis du ønsker det.
Til slut vil jeg bare sige, at det er rigtig flot og modigt af dig at skrive din historie her og jeg håber, du finder nogen, der kan hjælpe dig (og din familie) til at få det bedre.
De kærligste hilsner, BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.